Initial adoptata in tratarea leziunilor fizice, terapia asistata de animale (cai) a evoluat intr-un instrument psihoterapeutic, de mare raspandire, de solutionare a cazurilor celor mai dificile de ordin psihologic. Ne referim, desigur, la o gama variata de probleme psihologice şi tulburari psihice.
Exista numeroase studii ce fac referire la beneficiile fizice şi psihice ale indivizilor ce interactioneaza cu animalele in cadrul programelor terapeutice. Dintre acestea amintim: scaderea tensiunii arteriale, creşterea nivelului beta-endorfinelor, scaderea nivelului de stres, reducerea sentimentului de furie, ostilitate, tensiune şi anxietate, imbunatatirea abilitatilor de socializare şi creşterea sentimentului de forta, incredere, rabdare şi a stimei de sine.
Tinerii, care evita apropierea fizica şi emotionala fata de alte persoane, o accepta, de cele mai multe ori, din partea unui cal. Legatura, care se creaza intre copil si calutul sau, dezvolta increderea reciproca, respectul, afectiunea, empatia, acceptarea neconditionata, siguranta, stabilitatea, responsabilitatea, asertivitatea, abilitatile de comunicare şi autocontrol.
Comunicarea eficienta cu un calut implica rabdare, intelegere, atentie, capacitatea de a ierta şi constanta – abilitati necesare adaptarii in societate. Pentru a evidentia cele spuse numeroase studii au contribuit la reliefarea ştiintifica a rezultatelor pozitive ale acestui tip de interventie.
In revista „Journal of American Vetenary Medical Association” (2006) a fost publicata o cercetare cu privire la efectele programelor de echitatie terapeutica ce priveau copiii cu grad mare de risc social sau cei cu nevoi educationale speciale. Rezultatele cercetarii au aratat ca un numar de 8 şedinte de echitatie terapeutica sunt suficiente pentru a inregistra schimbari majore in comportamentul copiilor prin scaderea nivelului de furie la adolescentii baieti, influentand pozitiv perceptia parintilor in legatura cu aceştia.
Un alt exemplu il constituie o organizatie din Luxemburg – „S.O.S. Oraşelul Copiilor Mersch” – ce pune in aplicare un program focusat de invatare a depaşirii traumelor prin intermediul animalelor. Majoritatea copiilor ce ajung intr-o astfel de institutie şi-au pierdut increderea in semenii lor, ca rezultat al experientelor traumatizante. Acest aspect face dificila relationarea cu ceilalti indivizi, dezvoltarea armonioasa in societate şi evolutia normala a acestor copii. Astfel, prin comportamentul neutru al animalelor fata de oameni, acestea oglindesc modelele comportamentale ale copiilor, cu care vin in contact, intr-un mod obiectiv.
In relatia cu animalele copiii şi adolescentii invata sa relationeze, bazandu-se pe incredere, pastrand nivelul de confort şi relaxare, asumandu-şi responsabilitatea şi experimentand efectele propriilor actiuni şi sentimente. In incinta organizatiei se afla un grajd cu animale abandonate sau care au avut de suferit in urma tratamentelor inadecvate ale oamenilor. Astfel, copiii se identifica la nivel emotional cu aceste animale dezvoltandu-şi abilitatile empatice (ceea ce inseamna a percepe cadrul intern de referinta al altuia cu toate componentele sale emotionale „ca şi cand” ai fi cealalta persoana, dar fara a pierde conditia de „ca şi cand”), disparand patternul comportamental disfunctional.
Prin intermediul programelor de ingrijire ale animalelor copiii işi dezvolta personalitatea, se simt utili, ajungand la maturitate emotionala. Scopul final al relationarii cu animalele este transferul, pe care copilul il face, catre relationarea cu oamenii, avand in vedere mecanismul similar de formare.
Cu cat increderea copilului in animal creşte cu atat devine mult mai uşor de a-şi dezvolta abilitatile de relationare cu semenii sai. Prin interactiunea cu animalul invatam sa identificam şi sa depaşim temerile şi limitele proprii.
Terapia asistata de animale (cai) ofera o abordare diferita, lipsita de critica subiectiva, prin intermediul jocului, a relationarii cu o fiinta ce se raporteaza in mod similar noua la diferitele evenimente şi situatii din viata.
Articol realizat de Maria (Ardelea) Bogoescu, psihoterapeut
Cabinet de psihologie - Grigore Nicoleta
..