Este de interes aflarea cauzelor comportamentelor neetice in afaceri, deoarece se stie ca pentru a inlatura efectele nedorite, trebuie sa cunoastem cauzele, pentru a sti unde sa intervenim.
Studiile comportamentelor legate de etica par adesea ciudate, in raport cu domeniile specifice de activitate ale companiilor. Se pare ca exista o preocupare pentru intensificarea cercetarilor referitoare la integritatea etica, fara a invada spatial privat, deoarece acestea gireaza sau nu, comportamentele productive.
In contrast cu dilemele etice specific profesionale, este de interes aflarea cauzelor comportamentelor neetice, deoarece se stie ca pentru a inlatura efectele nedorite, trebuie sa cunoastem cauzele, pentru a sti unde sa intervenim.
Structura de personalitate
In acest sens, ne putem pune intrebarea: sunt unele persoane predispuse la comportamente neetice?
S-a demonstrat ca persoanele puternic orientate catre valorile economice sunt expuse la o comportare neetica, comparativ cu cele slab orientate in acest sens. In plus, exista si diferente culturale intre persoane, in asa fel incat este clar ca persoanele care vor fi mai constiente de probleme morale sa fie mai inclinate spre evitarea comportamentelor neetice.
Spiritul competitiv
Se poate naste o competitie stransa atat pentru resursele deficitare cat si atunci cand piata este prea aglomerata cu anumite produse, aceasta situatie stimuland comportamente neetice. Astfel, se pot constata delicte referitoare la fixarea preturilor. In cazul in care nu exista competitie, apare de asemenea o mare tentativa spre adoptarea deciziilor neetice referitoare la pret, deoarece sansa unor mari castiguri nu este contrabalansata de echilibrul pietei.
Dorinta de castig
Un rol important il au anumite tentatii si anume acelea care anticipeaza un castig consistent prin intermediul prestarii neetice a activitatii. Un exemplu la indemana ar putea fi incalcarea confidentialitatii. Realitatea a demonstrat ca, la un moment dat, persoana care adopta un comportament neetic in vederea castigului poate deveni dependenta de acest comportament, pana la viciu.
Conflictele de rol
Dilemele etice din organizatie sunt in realitate forme ale conflictului de rol, care ajung uneori sa fie rezolvate neetic. De exemplu, unii agenti si brokeri au declarat ca se fac presiuni asupra lor ca angajati, pentru a promova unele produse care nu servesc foarte mult intereselor clientilor. Deoarece sistemul de recompensare a activitatii lor este strans legat de valoarea comisionului, conflictul intre cele doua roluri: agent si client se ascute, devine unul de interese, generat tocmai de un comportament neetic din partea prestatorului.
Cultura organizatiei si domeniului de activitate
In acest sens, s-a constat o mare disponibilitate spre incalcarea normelor in domeniile: alimentar, forestier, extractiv, de prelucrare a petrolului si automobilistic. Avem de-a face aici cu asa-zisele culturi caracterizate de sloganul “Succes cu orice pret!”, ale caror manageri, aflati in ierarhiile superioare, par sa fie nestiutori in privinta “lapsusurilor etice“ ale subordonatilor.
La modul general, pentru inlaturarea comportamentelor neetice, companiile ar trebui sa adopte si sa dezvolte programe care sa cuprinda proiecte de educatie formala in etica, care sa produca un impact pozitiv asupra atitudinilor etice in toate organizatiile.
Articol realizat de Carmen Ionescu, psiholog principal
Cabinet individual de psihologie - Carmen Ionescu