Logo DespreSuflet www.DespreSuflet.ro
  • Psihologie
  • Servicii Psihologice
  • Cabinete psihologice
  • Asociatii psihologice
  • Dezvoltare Personala
  • Biblioteca Online
  • Contact
  • Forum
  • Prima pagină ‹ Psihoterapii ‹ Psihoterapii cognitiv-comportamentale ‹ Psihoterapia comportamentala
  • Schimbă dimensiunea fontului
  • Versiune printabilă
  • Termeni si conditii
  • FAQ
  • Înregistrare
  • Autentificare

Teoriile invatarii - invatarea prin observatie si imitatie

Scrie un răspuns
1 mesaj • Pagina 1 din 1

Teoriile invatarii - invatarea prin observatie si imitatie

Mesajde Gabriela » Dum Iun 19, 2011 3:17 pm

Invatarea prin recompensa sau pedeapsa simbolica – cea de-a treia forma de invatare, Albert Bandura (1965), nu este altceva decat un caz special al invatarii prin observatie si imitatie.
Invatarea prin model, numita si invatarea prin observatie si imitatie sau invatare simbolica a marcat o cotitura importanta in evolutia comportamentismului.

Dezvoltarea conceptului s-a bazat pe experimente care releva ca anumite comportamente - cum sunt impartirea cu ceilalti, agresiunea sau teama - cresc sau scad in frecventa in functie de frecventa cu care observam comportamentul respectiv in mediul inconjurator.

Imitarea va depinde de contextul invatarii, respectiv de conjunctura in care are loc observarea comportamentului respectiv. Se demonstreaza ca un comportament poate fi invatat in afara unor intariri directe. Invatarea observationala afecteaza in mod fundamental comportamentul si personalitatea noastra (Bandura, 1977).

Bandura si Menlove (1968) au folosit principiul pentru a reduce la copii teama de caini. Experimentul implica maniera de abordare a agorafobiei prin metoda expunerii in vivo impreuna cu terapeutul

ex: Copiii au fost pusi in situatia de a observa interactiunile dintre un experimentator lipsit de teama si un caine. Progresiv, copiii au indraznit sa se apropie de caine si sa-l atinga.

Principul invatarii prin model a fost preluat in abordarea psihogenezei unor comportamente deviante. Astfel, copiii ai caror parinti au avut o fobie sau un abuz de substante pot asimila asemenea comportamente prin observare si imitare. Invatarea prin imitare constituie adeseori parte integranta a psihogenezei unor tulburari psihice extrem de variate.
Prin contributia sa, Bandura realizeaza o cotitura semnificativa in cadrul comportamentismului: directia de cercetare devine actionala, orientarea fiind fundamental cognitiva.

Formele de intarire nu constitute o conditie mecanicista de determinare a comportamentului, ci ele sunt mediate ca informatie, se constituie drept cunostinte care creeaza experienta personala si pot modifica semnificatia acestei experiente. Aceasta schimbare a perceptiei privind intarirea comportamentului releva intreaga diferenta dintre teoria Invatarii sociale si teoria cognitiva a invatarii sociale.

Prin noua perspectiva cognitiv-sociala impusa de Bandura, comportamentismul prezinta, dupa cum releva Davison si Kneale (1996), dimensiuni noi fata de comportamentismul radical. Un prim aspect se refera la invatare ca experienta unui proces activ de prelucrare cognitiva. Invatarea este condusa si determinata de catre individ si acesta nu i se supune in mod pasiv. Omul apare ca fiinta constienta si reflexiva. Operatiile cognitive devin noul punct de referinta, luand locul comportamentului manifest, observabil, care constituie in continuare o veriga importanti), dar nu singura pentru interpretarea datelor.

Modalitatile cle invatare definite in acest context sunt invatarea simbolica (expectativa) si cea substitutiva, ele constituind tehnici importante in terapia comportamentala de grup. Astfel, comportamentul actual, observabil, piatra de hotar a behaviorismului radical, nu se mai defineste drept reactie (automata) conditionata la contingente ale lumii exterioare. Activitatea umana in intregime apare drept proces activ de auto-conducere si reglare. (sursa: O. Joja, Psihosomatica)



Alte subiecte postate de Gabriela

Managementul furiei
Studiile muzicale incetinesc procesul deteriorarii cognitive
Ortorexia, obsesia pentru mancare sanatoasa
Poate fi intarziata pubertatea precoce?
Frica, o emotie care se poate citi usor?

Avatar utilizator
Gabriela
Moderator
 
Mesaje: 1187
Membru din: Sâm Iul 25, 2009 5:46 pm





ALTE ARTICOLE

  • Modalitati naturale pentru a invinge insomnia
  •  
  • Comunicarea prin limbaj este fundamentul pentru socializare
  •  
  • A fi parinte de adolescent
  •  
  • Copiii si inteligenta emotionala
  •  
  • ABC-ul parintilor de succes
  •  
  • Terapia logopedica
  •  
  • Comportamentul alimentar este un comportament invatat
  •  
  • Singuratate sau nu?
  •  
  • Concediul si reevaluarea relatiei parinte-copil
  •  
  • Numarul adolescentilor depresivi a crescut ingrijorator!
  •  

    Sus

    Scrie un răspuns
    1 mesaj • Pagina 1 din 1

    Înapoi la Psihoterapia comportamentala

    Cine este conectat

    Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 1 vizitator

    • Prima pagină
    • Echipa • Şterge toate cookie-urile forumului • Ora este UTC + 2
    Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
    Translation/Traducere: phpBB România
    phpBB SEO

    Powered by SC REFRAMING SRL

    Copyright 2011 DespreSuflet.
    Toate drepturile asupra site-ului www.despresuflet.ro apartin SC REFRAMING SRL.
    Reproducerea integrala sau partiala a textelor din orice pagina a site-ului www.despresuflet.ro
    este posibila numai cu acordul prealabil scris al SC REFRAMING SRL.
    Pirateria intelectuala se pedepseste conform legii.

    DespreSuflet Logo RSS        DespreSuflet Logo Sitemap               Psiholog in Bucuresti Logo