Aceste persoane oscileaza de la o stare de buna dispozitie la o stare de iritabilitate, nu stii cum ar putea reactiona in momentul urmator, de aceea exista rezerve in abordarea lor. De multe ori iti este si teama sa le intrebi ceva, iar ca sa le rogi sa-ti faca o favoare, nici sa nu te gandesti.
Pe acestea nu le prea poti multumi, oricata bunavointa ai avea, oricat de corect si dragut te-ai purta si oricata dreptate ai avea. Ele resping orice tentativa de apropiere si colaborare, pentru ca in general nu-i respecta pe cei din jur si nici nu se feresc sa arate acest lucru. In schimb asteapta de la ceilalti sa fie tratate foate bine si cu respect, pentru ca se considera a fi persoane “speciale”.
Comunicarea este groaie si devine de multe ori imposibila, pentru ca acestea nu sunt dispuse sa comunice, doresc ca decat ele sa se faca auzite. Chiar le face o deosebita placere sa se auda vorbind doar pe le insele.
Pentru a te integra cat mai usor si pentru a evita neplacerile la serviciu, dar si in afara acestuia, este bine sa stii cum sa abordezi aceste persoane.
Iata in cele ce urmeaza tipologiile cele mai semnificative dar si cateva sfaturi pentru a sti cum sa te porti cu acestea:
1. " TRADATORUL "
- Poate fi o persoana ori foarte ambitioasa, ori o persoana cu o slaba incredere in sine.
- Aparent este draguta si fermecatoare cu tine.
- Nu poti avea incredere in ea, iti inseala increderea atunci cand nici nu te astepti.
- Este intotdeauna pregatita sa loveasca pe la spate.
- Persoana indrazneata si curioasa.
- Iti pune multe intrebari personale.
- Se intereseaza la alti colegi despre cum iti merge la serviciu si in viata personala, cum relationezi cu cei din jur.
- De obicei acest tip de persoana strange informatii despre tine ca ulterior sa le poata folosi impotriva ta.
- Daca te simte ca pe o amenintare, va face tot ce este posibil ca sa te discrediteze.
Cum sa te porti cu aceasta persoana:
- Ai grija inca de la inceput, la tot ceea ce vorbesti si cu cine vorbesti.
- Este normal sa te porti politicos, sa fii prietenos dar niciodata sa nu-ti dezvalui gandurile persoanelor pe care nu le cunosti.
- Fi circumspect si nu-ti expune planurile in totalitate si problemele pe care le ai in viata particulara.
2. CEL CARE “ STIE TOT ”
- De obicei este o persoana care lucreaza de ceva timp in compania respectiva, cunoaste anumite informatii despre locul de munca si angajati, fapt ce ii confera un aer de superioritate.
- In general nu detine un post de conducere, este genul care sta la baza piramidei in compania respectiva.
- Arata ca este o persoana care stie si care poate.
- Increderea si stima de sine sunt la un nivel ridicat.
- Nu suporta sa fie contrazise.
- N-ai nici-o sansa daca incerci sa o ataci intr-un domeniu pe care il stapaneste foarte bine.
- Doreste recunoasterea si respectul celor din jur.
Cum sa te porti cu aceasta persoana:
- Poarta-te politicos si respectuos
- Laud-o pentru ideile pe care le are
- Ascult-o si recunoaste-i meritele; astfel ii vei mangaia orgoliul si o poti transforma intr-un aliat.
- Nu incerca sa o contrazici sau sa-i oferi vreun sfat, sugestie pentru ca nu te va lua in seama.
- Incearca pe cat posibil sa nu faci greseli majore, pentru ca ii vei da satisfactie
- Daca vii cu vreo idee noua si vrei ca sa ti-o accepte, pune problema in asa fel incat sa creada ca este idea ei.
3. " VICTIMA "
- Este persoana care in permanenta se plange de problemele pe care le are, de viata grea pe care o duce, de starea de sanatate, de munca si programul stresant de la serviciu.
- In cazul in care incerci sa le oferi ajutorul sau vreo sugestie ca sa le fie mai usor, o va respinge din start, pentru ca o solutie la problema pe care o are, ii va distruge aura de victima.
- Doreste mila si compasiunea celor din jur.
Cum sa te porti cu aceasta persoana:
- Acorda-i atentie si incearca sa-i spui ceea ce doreste sa auda; daca va primi atentia dorita se va plange mai putin.
- Arata-i compasiune si intelegere pentru problemele pe care le are.
- Nu cauta sa o ignori pentru ca te va dispretui.
4. "PREFERATA SEFULUI"
- Este de obicei secretara sau, cum se zice mai nou, asistentul manager ai sefului.
- Este la curent cu tot ce “misca” la serviciu si in special la biroul sefului ( vizite, telefoane, intalniri, conferinte etc ).
- Are o atitudine hiper-protectiva fata de sef si stie cum sa-l faca pe acesta sa se simta important.
- Se simte pe picior de egalitate cu seful ei si de aceea doreste sa-i acorzi respectul tau in aceeasi masura.
- De obicei, persoana care sta mai mult in prejma sefului imprumuta "aura" acestuia si incearca sa se foloseasca de acest lucru influentandu-i pe cei din jur.
Cum sa te porti cu acesta persoana:
- In general este bine sa ai de-a-face cat mai putin cu ea.
- Evit-o cat mai mult.
- Indiferent de problemele care se pot ivi, fi politicos, cordial si fara a fi agresiv si amenintator.
- Fa in asa fel incat sa n-o iriti pentru ca altfel, mesajele tale nu vor ajunge niciodata la seful tau, intalnirile vor fi amanate sau anulate, documentele si corespondenta vor fi uitate pe undeva intr-un sertar
5. " MANIPULATORUL "
- Este o persoana simpatica, plina de farmec
- Prin farmecul personal de care da dovada te va determina sa actionezi intr-un mod dorit de ea si in interesul ei.
- De obicei incepe printr-o conversatie obisnuita, dupa care te roaga sa-I fai o favoare sau s-o ajuti intr-o problema legata de servici.
- Nu va recunoaste niciodata ajutorul pe care I l-ai oferit
Cum sa te porti cu acesta persoana:
- Este de dorit sa adopti un comportament asertiv fata de acesta, cu alte cuvinte sa stii sa spui si “nu” la cererile acesteia.
- O poti refuza intr-o maniera incat sa nu se simta prost, sa nu se supere sau sa se simta jignita.
- Ii poti raspunde in felul urmator:
"Te-as ajuta cu placere, dar trebuie sa termin intai cu seful meu."
"Mi-ar placea sa te ajut, dar si eu sunt incarcat azi. Daca am timp liber, cu cea mai mare placere. Dar dupa cum vad, voi lucra toata noaptea, la fel ca tine!"
"De fapt, si eu as avea nevoie de putin ajutor. Facem urmatoarele: Te ajut in seara asta daca stai maine dupa-amiaza si ma ajuti sa termin materialul." Daca persoana in cauza este manipulator, si are ca scop sa primeasca ceva pe degeaba, probabil va disparea in viitor.
6. " BARFITORUL "
- Persoana careia ii place sa vorbeasca, sa critice si sa judece tot ce fac ceilalti.
- Raspandeste informatii personale sau intime fara a avea scrupule si fara nici-un fel de perjudecata.
- Faptul ca raspandeste informatii si ca este o sursa de informatie ii confera putere si satisfactie.
- Creaza zvonuri mincinoase.
Cum sa te porti cu acesta persoana:
- Refuza cu tact sa raspunzi sau sa contribui la ce zice sau schimba subiectul politicos.
- Foloseste o abordare directa spunand, " X este un tip amabil si nu vreau sa vorbesc despre asta in absenta lui. Putem vorbi despre altceva?"
- Opreste zvonul inainte sa-l inceapa, si transmite clar ca nu esti interesat. Dar fa-o cu politete, pentru ca altfel zvonarul se va introarce impotriva ta.
- Insa cea mai buna aparare impotriva zvonurilor este sa nu vorbesti despre tine oricui la inceput.
7. “ VERIFICATORUL ”
- Persoana suspicioasa care nu are incredere in nimeni ca va face treaba asa cum este bine.
- Te va agasa in permanenta cu intrebari de genul: “ Cum merge ?”
- Te va presa stand in "spinarea ta" ca sa-ti termini la timp proiectul.
- Nu are incredere in cei carora le deleaga sarcini.
Cum sa te porti cu acesta persoana:
- Asigura-o ca dai intreaga atentie proiectului si daca ai intrebari sau probleme vei apela la ea.
- Ofera-te s-o informezi despre progrese constant.
- Daca mesajul tot nu atinge tinta, transmite direct: "Nu crezi ca timpul tau este prea valoros sa ti-l petreci evaluand fiecare pas din acest proiect? Am hotarat deja un program si daca apar probleme te voi anunta."
- De indata ce va intelege ca vei face o treaba mai buna in liniste, cu siguranta ca mania verificarii va scadea si iti va fi acordat spatiu de actiune.
- Si mai ales daca predai proiectul la timp si la inaltime vei castiga increderea unei astefl de persoane pentru data viitoare.
Adevarul este ca le acordam, cred eu, o prea mare importanta celor care se afla in pozitia acestor persoane "speciale". Punem la suflet vorbele lor, ne facem griji in legatura cu felul nonsalant in care trec peste noi si peste ceilalti.
Noi ii "ajutam" sa fie oamenii dificili care sunt, dandu-le o importanta pe care nu o merita.
- Uita si nu da importanta! Ca sa poti trece mai departe, e bine sa uiti cuvintele urate sau atitudinea negativa pe care acesti oameni o au. Nu trebuie sa iti petreci fiecare moment liber gandindu-te la felul in care acea persoana a reactionat, pentru ca nu merita efortul!
- Nu raspunde la rau cu rau! Nu obtii nimic, ba chiar ai putea sa ii faci pe plac persoanei, care abia asteapta un motiv pentru a se purta si mai urat cu tine!
- Invata ceva! Foloseste-ti empatia (foarte greu de facut, atunci cand simti ca cineva ti-a gresit) si incearca sa descifrezi ce a putut sa determine o reactie atat de vehementa. Spune-ti, in lipsa de altceva, ca avea o zi proasta (cu conditia sa nu se repete!)
- Daca te afli in exact momentul unui conflict cu o astfel de persoana, intreaba-te "Ce se poate intampla daca nu ii raspund?" si "Ce se intampla daca ii raspund?". Daca faci acest exercitiu, vei descoperi ca nu vei obtine nimic pozitiv daca reactionezi si, sper, te vei lasa pagubas.
Alte subiecte postate de CONSTANTA VASILE
CUPLUL TANAR SI PARINTII
COMUNICAREA IN CASNICIE
INVIDIA - O EMOTIE PERICULOASA !
AGRESIVITATEA LA COPII
PSIHOZA MANIACO-DEPRESIVA
CUPLUL TANAR SI PARINTII
COMUNICAREA IN CASNICIE
INVIDIA - O EMOTIE PERICULOASA !
AGRESIVITATEA LA COPII
PSIHOZA MANIACO-DEPRESIVA