Abilitatile sociale si judecata depind in cultura noastra de capacitatea individului de a extrage multiple informatii din mediu, de a le interpreta si de a le ierarhiza si apoi de a organiza un raspuns comportamental bazat pe intelegerea modului in care ceilalati il vor primi. Deoarece abilitatile acestor componente sunt semnificativ lezate la persoanele cu autism, nu este de mirare ca interactiunile lor sociale sunt frecvent vazute ca anormale in conformitate cu standardele culturii noastre.
Persoanele cu autism asa cum se spune nu sunt empatice. Exista cateva motive ce tin de aspectele culturale. In primul rand empatia implica sentimente care sunt mult mai abstracte decat ideile sau actiunile. In al doilea rand empatia implica intelegerea felulului in care cealalta persoana experimenteaza ceva anume, dar din moment ce experientele senzoriale ale persoanelor cu autism sunt mult diferite acestora, le vine foarte greu sa inteleaga experienta senzoriala a altei persoane.
De exemplu, o persoana cu autism ar putea sa nu inteleaga sau sa nu-si aminteasca senzatia pe care a simtit-o atunci cand s-a intepat la un deget, cand s-a lovit la cap sau cand s-a taiat etc..
In al treilea rand empatia implica procesarea a doua informatii in acelasi timp (ceea ce simt eu si ceea ce simte celalt) lucru dificil pentru persoanele cu autism.
Una dintre expresiile foarte des utilizate in programul Teacch (programul educational Teacch este adresat persoanelor diagnosticate cu autism si handicapuri asociate) este aceea ca pentru persoanele cu autism ”joaca este munca iar munca este joaca”.
Ceea ce vrem sa spunem prin asta este ca in general persoanele cu autism isi insusesc mai repede abilitatile de a realiza niste sarcini structurate care sunt organizate special pentru ei, decat in cazul invatarii abilitatilor de joaca care prin definitie sunt relaxante, creative si mult mai putin structurate.
Din moment ce relaxarea si creativitatea ridica multe probleme pentru persoanele cu autism este de inteles faptul ca a invata sa se joace este o munca dificila. Majoritatea problemelor pe care persoanele cu autism le au se datoreaza dificultatilor in a intelege ceea ce se asteapta de la ei sau se datoreaza autostimularii in exces.
In experienta noastra am intalnit rar persoane cu autism care sa fie in mod deliberat sfidatoare si provocatoare. Din pacate, anumiti observatori tocmai asta cred despre comportamentul autistilor, mai ales atunci cand acestia se uita in ochii lor si fac taman opusul a ceea ce li s-a cerut sau fac ceea ce este interzis. In cazul altor indivizi am putea presupune corect ca acest tip de comportament este manifestat in scopul de a exprima furia si dorinta de a fi independent.
Mult mai probabil este ca persoana cu autism nu intelege cuvintele pe care le folositi, sau nu descifreaza limbajul corporal al persoanei care ii vorbeste, sau asteptarile sociale de la situatie.
Este posibil ca persoana sa simta un impuls puternic de a actiona in pofida regulilor si a consecintelor ce ar deriva din actiunea sa, sau ar putea fi agitat sau suprastimulat de o serie de stimuli din camera, sau regulile pe care trebuie sa le respecte sunt prea abstracte si vagi.
Articol realizat de Iulia Pantazi, psiholog
Cabinet individual de psihologie - Iulia Pantazi
..