Principalul scop al programului este de a sustine copiii in dezvoltarea social emotionala si intelectuala a acestora. Programul include gratuit fise de lucru pentru parinti si copii, acasa, jocuri si exercitii pentru intreaga familie.
Organizator: Institutul de Cercetare si Studiul Constiintei Cuantice
Data:
Durata: 5 module a cate 120 minute
Frecventa: 1 modul / luna
Pret:
Numar participanti:
Data limita de inscriere:
Contact:
E-mail: contact@icscc.ro
Tel: 0741-093.131
Locatia:
Modul 1 – Increderea
Include ca obiective de lucru
• acceptarea neconditionata de Sine
• asumarea riscurilor
• a fi independent
Modul 2 – Perseverenta
Include ca obiective de lucru
• pot sa reusesc
• depun efort
• a lucra constiincios
Modul 3 – Intelegerea
Include ca obiective de lucru
• a fi tolerant cu alte persoane
• a gandi inainte de a actiona
• a respecta regulile
• responsabilitate sociala
Modul 4 – Rezistenta
Include ca obiective de lucru
• a fi capabil sa te calmezi si sa te simti bine atunci cand esti suparat
• controlarea comportamentului cand esti foarte suparat
• a putea trece peste ceva ‘’rau’’ atunci cand se intampla
Modul 5 – Organizarea
Include ca obiective de lucru
• stabilirea scopurilor
• planificarea timpului
Cele cinci abilitati sociale si emotionale (cele Cinci fundamente)
Incredere inseamna a sti ca pot sa reusesc in multe domenii la gradinita. Presupune sa nu imi fie frica sa fac greseli sau sa incerc ceva nou. Exemple de comportament sunt: a ridica mana la grupa pentru a raspunde la o intrebare dificila, a lucra independent fara a cere ajutorul educatoarei, a imparti o idee noua cu educatoarea sau grupa. Obiceiuri Mentale ce construiesc incredrea includ:
Acceptarea neconditionata de sine - a nu avea o parere negativa despre tine cand se intampla lucruri rele
Asumarea riscurilor – a considera ca vei fi cat de bun poti, fara a avea nevoie ca totul sa fie perfect si a nu-ti fi frica sa faci greseli
A fi independent – a sti ca, desi este important sa fii placut si aprobat, nu putem multumi pe toata lumea tot timpul. Este important sa sustii ceea ce crezi chiar daca altii nu sunt de acord.
Perseverenta presupune a incerca din greu si a nu renunta usor cand realizezi sarcini scolare pe care le consideri prea dificile sau plictisitoare. Comportamentul perseverent implica a continua sa realizezi sarcini chiar si atunci cand acestea sunt foarte dificile, a nu fi distras de colegi, a verifica sarcinile pentu a vedea daca sunt greseli. Obiceiurile mentale care contribuie la dezvoltarea tinerilor sunt:
Pot sa reusesc – a considera ca vei avea mai mult succes in realizarea sarcinilor decat insucces
A depune efort – a considera ca, cu cat depui mai mult efort, cu atat vei avea performante mai bune, iar succesul nu este determinat de factori externi ( norocul, sarcini usoare), ci de factori interni ( efortul depus ).
A lucra din greu + a considera ca pentru a obtine rezultate satisfacatoare pe termen lung, uneori trebuie sa faci lucruri neplacute pe termen scurt.
Organizarea se refera la stabilirea scopurilor pentru nivelul performantelor in arii specifice ale sarcinilor scolare, planificarea eficienta a timpului, asigurarea resurselor necesare, urmarirea sarcinilor. Exemple de comportament organizat sunt urmatoarele: a te asigura ca intelegi instructiunile inainte de a-ti incepe temele, a avea cele necesare atunci cand iti incepi temele, a avea un program de studiu sau un orar saptamanal, a planifica momentul in care urmeaza sa iti faci temele pentru a te asigura ca ai suficient timp. Obiceiuri Mentale pozitive care ii ajuta pe tineri sa isi dezvolte un comportament organizat includ:
Stabilirea scopurilor - a sti ca stabilirea scopurilor te poate ajuta sa realizezi cu succes sarcinile
Planificarea timpului – a te gandi cat timp iti ia realizarea temelor si planificarea timpului astfel incat sa termini totul la timp
Intelegerea inseamna a lucra cooperativ cu profesorii si colegii de grup, a rezolva probleme fara a te infuria si a urma regulile stabilite de grupa. Comportamentul de intelegere implica urmatoarele: a oferi ajutor atunci cand lucrezi in grup, a nu intrerupe, a astepta pana cineva termina de vorbit, a rezolva conflicte prin discutie mai degraba decat prin cearta, respectarea regulilor grupei. Obiceiuri mentale pozitive care ajuta la dezvoltarea comportamentului de intelegere, a intelegerii includ:
A fi tolerant cu alte persoane – a accepta ca toti oamenii pot la un moment dat sa se comporte necuviincios fata de altii si ca nu are sens sa judeci caracterul ( persoana buna, persoana rea) oamenilor pe baza diferentelor sau pe baza actiunilor lor.
A gandi inainte de actiona – a te gandi, inainte de a actiona la diferite lucruri pe care poti sa le faci, la posibilele consecinte pentru actiunile propuse si a anticipa impactul actiunilor proprii asupra emotiilor altora atunci cand te confrunti cu probleme dificile
A respecta regulile – a sti ca respectarea regulilor importante de la gradinita si de acasa ajuta la protejarea drepturilor tuturor
Responsabilitate sociala – inseamna a considera ca este important sa fii un bun cetatean si sa construiesti o lume in care exista corectitudine si dreptate pentru toti. Inseamna a fi sensibil la sentimentele altora, a te comporta onest, a-i trata pe altii – in special pe cei ce vin din medii diferite cu respect, a avea grija si a ajuta oamenii care au nevoie, a lucra pentru ajutarea mediului.
Rezistenta (cu sensul de calmare) inseamna a reusi sa nu devii extrem de furios, deprimat sau ingrijorat cand se intampla ceva „rau”. Inseamna sa fii capabil sa te calmezi si sa faci sa te simti mai bine atunci cand esti foarte suparat. Inseamna de asemenea, a-ti controla comporatmentul cand esti foarte suparat.
Exemple de Rezistenta
A ramane calm si controlat cand cineva te trateaza nedrept, fara consideratie sau nerespectuos
A nu deveni deprimat atunci cand gresesti, nu intelegi ceva, iei o nota mica sau cand colegii te necajesc sau te ignora
A nu deveni extrem de ingrijorat atunci cand doresti sa cunosti o persoana noua
A nu deveni extrem de agitat cand vrei sa te confrunti si sa spui “Nu” cuiva care face presiuni asupra ta pentru a face ceva rau.
Obiceiuri Mentale negative care afecteaza negativ Rezistenta
Evaluarea globala negativa – a considera ca esti fara valoare sau un ratat total atunci cand ai fost respins sau nu ai obtinut un rezultat bun ( inlocuiti cu acceptarea neconditionata de sine)
Nevoia de a fi perfect – a considera ca trebuie sa ai succes sau sa fii perfect in toate lucrurile importante pe care le faci si ca este oribil daca nu este asa (inlocuiti cu asumarea riscurilor)
Nevoia de aprobare – inseamna a considera ca ai nevoie de oameni (prieteni, parinti, profesori) sa aprobe ceea ce faci si ca atunci cand nu o fac, este cel mai rau lucru din lume (inlocuiti cu a fi independent)
Nu pot reusi – a considera ca atunci cand nu ai avut success la ceva important, nu esti bun la nimic si nu vei fi niciodata (inlocuiti cu pot sa reusesc)
Nu trebuie sa fiu deranjat – a considera ca viata trebuie sa fie intotdeauna distractiva si interesanta si ca nu poti suporta cand lucrurile sunt frustrante sau plictisitoare (inlocuiti cu a lucra din greu)
A fi intolerant fata de alte persoane – a considera ca oamenii ar trebui sa se trateze intotdeauna corect si cu consideratie (si sa fie cum vrei tu) si ca atunci cand nu sunt, ei sunt nenorociti si ai dreptul sa te razbuni pe ei (inlocuiti cu a fi tolerant cu alte persoane)
Cinci dizabilitati social-emotionale (cele 5 Bariere)
Stima de sine scazuta/Anxietatea inseamna sa te ingrijorezi prea mult daca alte persoane nu te plac sau/si daca nu vei reusi sa iti realizezi sarcinile scolare asa cum doresti; devii foarte suparat daca ceilalti te resping sau atunci cand nu obtii performanta pe care consideri ca ar trebui sa o ai (ex. primesti o nota mica); esti deprimat cand esti respins si/sau nu iti faci corect temele; s-ar putea ca de multe ori sa amani inceperea temelor deoarece consideri ca nu stii ce sa faci sau cum sa faci (caracteristica a perfectionismului).
Obiceiuri Mentale negative care conduc la o stima de sine negativa/anxietate includ:
Autoevaluare negativa – a considera ca esti un ratat total cand ai fost respins si/sau nu ai atins performante bune
Nevoia de a fi perfect – a considera ca ai nevoie de succes in orice lucru important pentru tine si ca este oribil cand nu este asa
Nevoia de aprobare – a considera ca ai nevoie de oameni (parinti, profesori sau colegi) care sa te aprobe in tot ceea ce faci si ca atunci cand nu o fac, este cel mai rau lucru din lume
Nu pot reusi (pesimistul) – a considera ca atunci cand nu ai avut succes la ceva important, nu esti bun la nimic si nu vei fi niciodata si ca esti o persoana neajutorata.
Evitarea responsabilitatii presupune ca amani realizarea sarcinilor placute si a celor neplacute pentru ca sunt frustrante, plictisitoare sau grele; renunti usor in a continua diverse sarcini atunci cand le consideri a fi dificile sau plictisitoare; te grabesti sa finalizezi temele pentru a putea face lucruri distractive; iti petreci foarte mult timp distrandu-te chiar si atunci cand ai foarte multe lucruri de facut. Obiceiuri Mentale negative asociate cu evitarea responsabilitatilor sunt urmatoarele:
Nu trebuie sa fiu deranjat – a considera ca viata trebuie sa fie intotdeauna distractiva si interesanta si ca nu poti suporta cand lucrurile sunt frustrante sau plictisitoare
Renuntarea (numita si locus de control extern pentru invatare) – a considera ca nu ai control asupra lucrurilor care ti se intampla (bune sau rele) si ca nu are rost sa incerci sa faci ceva deoarece nu vei avea niciodata succes.
Dezorganizarea generala inseamna ca nu ti-ai stabilit un scop anume in functie de care sa iti organizezi timpul; nu ai niciun scop de a obtine performante intr-un anumit domeniu; nu stii cand trebuie sa realizezi anumite sarcini importante si care sunt pasii pe care trebuie sa ii urmezi pentru a indeplini acele sarcini; nu iti planifici lucrurile importante pe care trebuie sa le faci (nu stii sa iti stabilesti prioritatile). Obiceiuri Mentale negative asociate cu dezorganizarea sunt:
A nu avea obiective – a considera ca este fara rost sa iti stabilesti anumite obiective referitoare la succesul tau intr-un anumit domeniu
Slaba planificare a timpului – a considera ca nu are nici un sens sa iti planifici timpul; a crede ca lucrurile se vor solutiona intr-un fel sau altul; a amana pana in ultimul moment o sarcina care este plictisitoare sau neplacuta.
Comportamentele inadecvate guvernate de furie care presupun faptul ca nu respecti regulile importante de acasa sau de la gradinita chiar daca se ajunge la distrugerea proprietatii sau ranirea altor persoane; ai un comportament deviant fata de persoanele care au o anumita autoritate; iti pierzi cumpatul atunci cand te confrunti cu persoane care nu te lasa sa obtii ceea ce vrei.
Obiceiuri Mentale negative asociate cu comportamentele inadecvate si furia includ:
A fi intolerant fata de alte persoane – a considera ca oamenii ar trebui sa te trateze intotdeauna corect si cu consideratie (si sa fie cum vrei tu) si ca atunci cand nu sunt, nu poti sa suporti si ii consideri a fi rai in totalitate.
A actiona fara a gandi (acest obicei mental poate fi definit ca fiind lipsa reflectarii asupra altor modalitati de solutionare a conflictelor interpesonale, asupra consecintelor pe care le au diferite actiuni precum si asupra modului in care cineva se poate simti ca urmare a faptului ca tu ai ales sa te comporti intr-un anumit fel) a considera ca daca cineva te trateaza rau nu ai alta optiune decat de a-l trata si tu la randul tau la fel
A fi intolerant fata de limite – a considera ca poti sa faci ceea ce vrei si ca nimeni nu ar trebui sa iti spuna ceea ce trebuie sa faci, iar atunci cand ai de urmat niste reguli nu poti tolera acest lucru.
Iresponsabilitate sociala – a considera ca trebuie sa fii preocupat doar in legatura cu ceea ce ti se intampla si ca nu este important sa fii un bun cetatean si sa contribui la ajutorarea comunitatii din care faci parte. Inseamna, de asemenea, ca nu rebuie sa fii sensibil la sentimentele altora, sa te copmporti onest si sa-i tratezi pe altii – in special pe cei ce vin din medii diferite – cu respect, a avea grija si a ajuta oamenii care au nevoie.
Institutul de Cercetare si Studiul Constiintei Cuantice