Cursul beneficiaza de dubla creditare prin: comisia de Psihologie Clinica, Psihoterapie si comisia Psihologie Educationala si Scolara (psihologie educationala, consiliere scolara si vocationala; psihopedagogie speciala)
Organizator: Asociatia “Centrul de Comunicare si Dezvoltare Umana - Phoenix”
Data: pe tot parcursul anului la o data ulterioara definitivarii formarii grupei si de comun acord cu participantii. Informatiile actualizate se gasesc pe site-ul asociatiei.
Durata:
Pret: 300 lei-pentru cadrele didactice care solicita credite MECS; 400 lei-pentru psihologii autorizati CPR si cadrele didactice care doresc dubla creditare.
Credite acordate de Colegiul Psihologilor din Romania: 20 / comisie
Credite acordate de Ministerul Educatiei Nationale: 15
Contact: Psiholog Maria Comaneanu
E-mail: comaneanu_maria@yahoo.com
Tel: 0734-218.855
Locatia: cursul poate fi sustinut in orice localitate, cu conditia formarii unei grupe de minim 15 cursanti. In acest caz se va include un cost suplimentar minim de deplasare, variabil in functie de locatie.
ADRESABILITATE
Cursul este adresat psihologilor cu drept de libera practica acordat de catre Colegiul Psihologilor din Romania in regim de supervizare/autonom/specialist, psihologilor ce activeaza in domeniul clinic, de invatamant, studentilor /masteranzilor /absolventilor interesati de domeniul specificat, studentilor /masteranzilor /absolventilor ai facultatilor cu profil psihologie, psihopedagogie speciala, pedagogie, asistenta sociala, sociologie care doresc sa isi aprofundeze cunostintele.
De asemenea, se adreseaza cadrelor didactice din invatamantul preuniversitar cu specializarea: psihologie, psihopedagogie speciala, psihologie-sociologie, pedagogie, stiintele educatiei sau stiinte socio-umane, consilieri scolari.
COMPETENTE:
La sfarsitul cursului se vor elibera diplome participare/ certificate de absolvire, cu un numar de
20 creditate acordate de catre Colegiul Psihologilor din Romania/fiecare comisie.
CERTIFICARE:
Acest curs nu ofera la final o diploma prin care se dobandeste o competenta profesionala.
Este un curs de formare continua, astfel, ca la final, se acorda:
- certificat autorizat Colegiul Psihologilor din Romania – cu 20 credite profesionale, pentru psihologii atestati in cadrul CPR, DUBLA CREDITARE: Comisiile: Psihologie Clinica si Psihologie Educationala si Scolara (psihologie educationala, consiliere scolara si vocationala; psihopedagogie speciala)
- diploma speciala cu 15 credite acordate de Ministerul Educatiei Nationale, necesar la dosarul personal pentru cadrele didactice
Studentii care nu sunt inca atestati ca psihologi in cadrul Colegiului Psihologilor din Romania sau studentii de la alte specialitati, vor primi adeverinta de participare (ce poate fi folosita ca si certificate de practica, in baza acelor activitati practice ale cursului) din partea ACCDU – Phoenix
Ceilalti participanti care sunt absolventi , dar nu sunt atestati ca psihologi in cadrul Colegiului Psihologilor din Romania vor primi diplome de participare din partea ACCDU – Phoenix
TEMATICA CURS:
Partea 1: „Consilierea personala si psihologica - delimitari conceptuale, roluri si particularitati”
1. Introducere, delimitari conceptuale: sanatate si boala; abordarile psihologice, psihodiagnostice si de evaluare clinica.
2. Tehnici si metode folosite in vederea (psiho)diagnozei, stabilirii concluziilor evaluarii aspectelor investigate:
- observatia si metodele observationale, interviul standardizat si nestandardizat , anamneza, convorbirea, chestionarele, s.a.;
- probe sau instrumente de evaluare standardizate/nestandardizate, autorizate/neautorizate ;
-aspecte comune si diferentiatoare in procesul de evaluare a copiilor si/sau familiilor/apartinatorilor acestora, pentru persoanele abilitate sa intervina.
Construirea unor portofoliu de colectionare a rezultatelor unor alte tipuri de evaluari.
Investigarea proceselor cognitive, intelectuale, afective si a personalitatii: descrierea diferitelor procese si importanta cunoasterii rezultatelor evaluarii acestora.
Modalitati de alegere a instrumentelor de evaluare in functie de particularitatile clientului, delimitate prin tehnica interviului.
* Prezentarea unor probe principale cu modalitate de lucru, aplicare, interpretare, evaluare - aplicatie practica; exemple de fise completate.
3. Aplicarea de probe si interpretarea lor – exercitii si recomandari practice.
Interpretarea rezultatelor probelor discutate si aplicabilitatea acestor concluzii.
Scopul evaluarii in delimitarea diferentelor de sex-varsta-rol si selectarea ulterior a metodelor de lucru cu clientii.
*Lucru individual si in echipe: aplicare de probe si intepretare; formularea concluziilor.
4. Depistare, diferetiere si delimitare a: tulburarilor psihologice, psihopatologice - notiuni obligatorii de psihopatologie pentru trasarea psihodiagnosticului corect si a limitelor de competenta:
- Tulburarea depresiva si tulburarea bipolara
- Tulburarea anxioasa
- Tulburari de comportament alimentar si tulburari de somn
- Tulburari de personalitate
- Disfunctii sexuale
- Tulburarile adictive ( comportamentul adictiv in consumul de droguri si altele)
*Atelier – formarea deprinderilor de delimitare, diferentiere a celor mai importante tulburari psihologice pentru a ne asigura ca urmeaza sa se lucreze cu persoane sanatoase din punct de vedere psihic.
5. Metode si tehnici de interventie, asistenta, consultanta personala:
- modelele actionale sau comportamentale, cognitiv-comportamentale, modele rational-emotionale si/sau modele de consiliere bazate pe realitate;
- modelele experentiale, modele existentialiste, modele nondirective sau de consiliere centrata pe persoana;
- modele idividuale si de grup, pentru categorii diferite de varsta.
Modalitati de interventie terapeutica (exemple de programe de lucru).
*Atelier – alegerea celor mai potrivite modele ca metode sau tehnici de inteventie si elaborarea unui program pentru o anumita problematica delimitata in urma evaluarii.
6. Relatia terapeutica - descriere si intelegere a conceptelor cheie de: incredere; responsabilitate; respect; acceptare neconditionata; empatie; congruenta; colaborare; transfer; contratransfer si alte procese manifestate la acest nivel.
Crearea spatiului de interactiune: amenajarea spatiul de lucru, contactul emotional, mental, relational, conditiile si contractele de colaborare.
Rolul relatiei terapeutice, modalitati de construirea a acesteia, mentinerea si utilizarea ei in procesul terapeutic.
Constientizarea in aceeasi masura a importantei factorilor de personalitate ai specialistului a propriile resurse personale si profesionale de construire a relatiei autentice cu persoana/ele consiliate, a stilului personal-profesional de relationare si lucru.
* Tipologii ale diverselor categorii de clienti si tipuri de terapeuti.
7. Resursele clientului– delimitarea acestora din cadrul concluziilor de la evaluare si activarea acestora. Cunoasterea si recunoasterea mecanismelor de aparare.
Atitudinile clientului fata de acestea, constientizarea, recunoasterea si acceptarea lor – modalitati de autodezvoltare .
*Atelier – exercitii de analiza a acestor resurse, prin extragerea lor din evaluare,
– exercitii si exemple de analiza terapeutica si autoanaliza a manifestarilor atitudinale, emotionale, fizice si cognitive.
Partea 2: „Interventie, asistenta, consiliere personala si psihologica - abordari teoretice si practice; Munca terapeutului consilier in procesul de dezvoltare si transformare personala a clientului; Tehnici terapeutice in procesul de dezvoltare si transformare personala a clientului ”
1. Prezentarea problemei/problemelor. Investigarea situatiilor problema: culegerea informatiilor privind situatia problema, informatii specifice, punctele cheie din schemele/tiparele reactive, stabilirea corelatiilor de ansamblu cu nivelele la care se manifesta.
Metode de construire a „hartii/teritoriului” initial –„pozitiei actuale de viata”, de manifestare actuala fizica, comportamentala, emotionala a clientului. Analiza „scenariului actual de viata” si constientizarea ideii de renuntare la el. Exercitii de „identificare si analiza de rol/roluri".
*Atelier – Lucru individual si in echipe: intocmirea unei harti initiale a unei persoane evaluate.
2. Pregatirea pentru tratamentul psihoterapeutic. Analiza asteptarilor.
3. Evocarea si evaluarea amintirilor tinta. Particularitatile psihice ale clientului pe diferite problematici (ex. traume, neadaptare s.a.).
4. Metode si tehnici de interventie, asistenta, consiliere personala::
- Renuntarea la „povestea actuala de viata”: externalizarea problemei, trasarea istoriei problemei, explorarea efectelor problemei, pozitionarea in context, deconstructia/demontarea problemei, elaborarea solutiilor potentiale ale situatiiler problematice: identificarea solutiilor, crearea de alternative, verificarea sau repozitionarea in context.
*Atelier – Lucru individual si in echipe: demontarea unei problemei si identificarea solutiilor, discutarea alternativelor.
5. Constructia/reconstructia povestii alternative. Metode de reconstruire si redescoperire, cu „pasii” persoanei consiliate a „hartii/teritoriului” final. Exercitii de „identificare si analiza de rol nou ".
- Exemple de tehnici precum: stingerea comportamentelor nedorite, desensibilizarea sistematica, tehnica modelarii, tehnica asertiva si tehnica contractului, tehnici de comunicare, s.a.
*Atelier – Lucru individual si/sau in echipe: Constructia/reconstructia „noii harti”.
6. Prelucrarea informatiilor negative, distructive rezultate din aceste problematici.
*Atelier – Lucru individual si/sau in echipe: identificare-constientizare- analiza si prelucrare prin joc de rol: vechi si nou.
7. Alcatuirea programelor de consiliere pentru diverse categorii de persoane consiliate si familiile, apartinatorii acestora, in functie de problematica (ex. traume, neadaptare, atasament, tulburare de comportament, s.a.).
8. Evaluarea eficientei muncii cu clientul, evaluarea solutiilor adoptate impreuna cu acesta si urmarirea atingerii scopurilor.
*Atelier – dezvoltarea unor modalitati de follow-up a persoanei/persoanelor consiliate (de urmarire a continuarii muncii cu acesta).
9. Studii de caz (delimitari conceptuale clinice si investigative, exemplificare)
Cursul se desfasoara interactiv, avand ca principale scopuri: integrarea elementelor teoretice si practice prin intelegerea importantei atitudinii si stilului propriu terapeutic, dobandirea abilitatilor practice de lucru a diferitelor tehnici si metode de lucru terapeutic.
PRETUL
In pret sunt incluse:
- Mapa cu suport de curs
- Materiale de lucru
- Format electleiic al cursului si al mai multor materiale teoretice
- Programe de interventie individualizate si practice-scale, teste, fise de evaluare
INSCRIERI: solicitati FORMULARUL SPECIAL DE INSCRIERE la adresa de email: comaneanu_maria@yahoo.com (detalii telefonice la 0734218855 Comaneanu Maria)
COORDONATOR CURS:
Psiholog clinician principal/ Psihoterapeut principal/Supervizor psihologie clinica si psihopedagogie speciala Comaneanu Maria
Invitati Speciali: practicieni logopezi si psihodiagnosticieni, din domeniul activitatii logopedice si de psihodiagnoza a copiilor normali si copiilor cu cerinte speciale, din domeniul psihologiei scolare, psihologiei clinice.
Asociatia Centrul de Comunicare si Dezvoltare Umana - Phoenix