Viata intr-o firma ne pune in contact cu personalitati foarte diferite, si ne obliga sa cooperam cu colegi pe care nu i-am ales noi, la bine si la rau. Dar cel mai dificil caz este acela cand seful este rau, tipa, nu te asculta si nu te poti intelege cu el.
Este neplacut sa ai un sef rau si razbunator, schimbator, imprastiat si disfunctional si pe deasupra sa si tipe intruna.
Nu numai ca esti extrem de stresata inainte de fiecare intalnire cu acest personaj, dar ai tendinta sa-ti pastrezi gandurile si sugestiile pentru tine, pentru a evita sa declansezi furtuna.
Acesta, Seful, are un comportament care functioneaza de minune: isi sperie colegii, subalternii si nimeni n-are curaj sa-l deranjeze nici macar c-un fulg. Exact asta si urmareste. De aceea, nu trebuie sa pari sensibila la reactiile lui.
Poate sa tipe daca vrea, dar tu trebuie sa-i spui ce ai de spus. Nu te lasa antrenata in furia sa: fa doar remarci profesionale si constructive.
Sefii sunt cei care au puterea de a influenta lucrurile mici la munca care au un impact semnificativ asupra satisfactiei profesionale de zi cu zi.
Asadar, invatand cum sa iti “educi seful”, iei controlul asupra situatiei si asupra vietii tale si iti creezi un mediu placut la munca. Iata cateva sugestii cum poti sa faci acest lucru:
1. Cine e de vina: tu sau el?
Analizeaza profund sursa conflictului. Poate problema esti chiar tu. E usor sa dai vina pe altii ca te streseaza, dar uneori problema e chiar in curtea ta. Poate dai vina pe seful actual pentru ce ai trait anterior.
2. Accepta ca managerul este seful tau.
Tu, ca si subordonata, ar trebui sa contruiesti aceasta relatie.
Daca ai un sef care te sustine si te motiveaza, consolidarea relatiei devine o bagatela. Dar, cu un sef dificil, trebuie sa iti dezvolti anumite abilitati care sa contracareze efectele negative. Poarta-te corect cu seful tau daca vrei ca si el sa aiba o atitudine corecta fata de tine.
3. Da-ti seama de stilul de management al sefului tau.
Exista diverse stiluri aplicabile in diverse situatii.
Problema sta in a-ti da seama ce merge mai bine, in ce moment si pentru cine. Analizand stilul de management predominant, facand mici sugestii de adaptare, vei putea diminua sau chiar evita eventualele dezacorduri.
4. Comunica mai bine
Indiferent daca situatia stresanta este reala sau este proiectata asupra sefului din alt domeniu al vietii tale, va trebui sa inveti sa comunici cu seful. Spune-i ca vei incerca din rasputeri sa termini proiectul pana maine, dar ca s-ar putea sa intampini si probleme care sunt inevitabile, lucru care ar putea ingreuna finalizarea proiectului.
De asemenea, invata de la seful tau. Daca el e persoana care conduce compania, inseamna ca are ceva calitati.
5. Creaza granite
Faptul ca recunosti si ca te astepti sa ai o relatie dificila cu seful te poate ajuta. E ok sa stii ca:
a). nu veti interactiona usor;
b). nu depinde de tine sa-l schimbi;
c). nu e treaba ta sa fii psihologul sefului;
d). e cazul sa creezi granite, astfel incat seful sa stie cand exagereaza.
6. Vorbeste cu seful
E bine sa-i spui sefului care sunt conditiile care te-ar determina sa muncesti mai bine: sa te anunte mai din timp cu task-urile, sa nu mai tipe la tine.
7. Lucreaza destept.
Vei fi apreciata daca esti productiva si eficace. Evita sa spui Nu atunci cand poti, mai ales ca sefii urasc acest raspuns atunci cand iti solicita diverse sarcini. Daca te depaseste, explica in detaliu dificultatile cu care te confrunti. Fii mereu prompta si precisa. Poti, in acest sens, sa ceri lamuriri si specificatii mai precise, dar argumentand nevoia de informatii suplimentare. Este un pas in plus in imbunatatirea relatiei cu seful.
Pentru o cariera de succes trebuie sa fii diplomata cu seful tau. Cea mai importanta persoana pentru traseul tau profesional este actualul sef, asa ca incearca sa construiesti o relatie solida cu el/ea. Vei gasi ulterior sprijin pentru atingerea propriilor obiective.
8. Recunoaste momentul in care trebuie sa pleci
Cand relatia cu seful merge din rau in mai rau, poti vorbi cu seful sefului sau iti poti “lua talpasita”. Nu are rost sa-ti omori neuronii si sa-ti stresezi si familia din cauza unuia caruia nu-i pasa de tine.
Poate pur si simplu nu te potrivesti cu mediul de lucru. De aceea, ca si inainte de o casnicie, e important sa te gandesti daca vei putea supravietui la job-ul respectiv, si abia apoi sa accepti.
Este posibil ca atunci cand lucrurile de la munca te frustreaza, tendinta este sa dai vina pe seful tau.
Totusi, calea cea mai diplomata este sa iti gestionezi relatia cu acesta, pentru ca lucrurile sa decurga normal si multumitor pentru ambele parti.
Pauza de cafea dureaza doar cateva minute si ti se dau din ce in ce mai multe sarcini.
Seful tau devine iritat cand ii vorbesti despre dezvoltarea carierei si iti vine greu sa iti aduni ideile. Lucrurile merg prost la job in mod frecvent si tu esti din ce in ce mai frustrata.
Pentru toate acestea, dai vina pe seful tau: "Te plictiseste o sarcina atat de banala. De ce nu o distribuie cuiva cu mai putina responsabilitate?";
"Ar trebui sa intervina mai putin in ceea ce fac si, in loc sa ma acuze, ar putea sa se puna in locul meu" etc.
Te regasesti in vreuna dintre aceste circumstante? Tot ce trebuie sa faci este sa te concentrezi asupra imbunatatirii relatiei cu seful tau, avand in vedere ca acesta iti poate determina ascensiunea in cariera sau, din contra, te poate determina sa renunti la un job care iti placea si in care erai buna.
Alte subiecte postate de CONSTANTA VASILE
AGRESIVITATEA LA COPII
AGRESIVITATEA VERBALA
COMPORTAMENTUL VIOLENT LA ELEVI
VIOLENTA VERBALA, NON-VERBALA SI FIZICA ASUPRA FEMEILOR
VIOLENTA DOMESTICA
AGRESIVITATEA LA COPII
AGRESIVITATEA VERBALA
COMPORTAMENTUL VIOLENT LA ELEVI
VIOLENTA VERBALA, NON-VERBALA SI FIZICA ASUPRA FEMEILOR
VIOLENTA DOMESTICA