1. Ce reprezinta imaginea de sine?
Imaginea de sine reprezinta totalitatea convingerilor pe care le are o persoana despre ea insasi. Aceaste convingeri sunt legate atat de aspectul sau fizic, cat si de caracteristici care tin de comportamentul sau afectiv, cognitiv, moral si social.
2. Cum se formeaza imaginea de sine?
Intre un an si trei ani incepe sa se contureze constiinta de sine, copilul mic diferentiaza actiunea sa de propria sa persoana si incepand cu un an si jumatate poate sa se recunoasca in oglinda.
In stadiul urmator, intre 3 si 7 ani, copilul preia ceea ce spun despre el adultii cei mai importanti din viata sa, mama, tata, bunici, educatoarea (,,Sunt cuminte pentru ca mama spune ca sunt cuminte”).
In perioada scolaritatii mici (7 – 10 ani), rezultatele scolare sunt foarte importante, copilul creandu-si o buna imagine de sine pe baza aprecierilor acestora de catre parinti, invatatoare si colegi. Aceasta imagine de sine pozitiva il va sustine toata viata.
Odata cu preadolescenta, perioada cuprinsa intre 10 si 14 ani, persoana incepe sa-si dea seama daca aprecierile celor din jur sunt corecte sau nu si incepe sa nu se mai identifice cu ele.
In adolescenta, perioda cuprinsa intre 14 si 20 ani, imaginea de sine se formeaza prin: autoanaliza, auto-observarea si autoreflectia propriilor sentimente, conduite, reusite in contexte de invatare scolare si integrare in grupul social; implicarea in activitati care-i probeaza propriile capacitati, cum ar fi concursurile scolare (obtinerea de diplome si premii cresc stima de sine); compararea si confruntarea cu egalii in dezbateri si concursuri scolare. De asemenea este importanta reactia celor din jur, parinti, profesori, colegi la modul in care adolescentul se imbraca, raspunde la solicitari.
3. Specificul imaginii de sine in adolescenta
Imaginea de sine in perioada adolescentei are ca fundament cunoasterea de sine si definirea propriei identitati.
Adolescenta, perioada cuprinsa intre 14 si 20 ani, este marcata de cautarea unui ideal de viata, de alegerea unei profesii si de aparitia primei iubiri. Perioada se distinge prin mari transformari atat in plan fizic, cat si in plan psihic, ea este numita si ,,a doua nastere”. Adolescentul incepe sa petreaca tot mai mult timp in fata oglinzii, intrebandu-se cum ar putea sa-si imbunatateasca imaginea, incercand sa fie in pas cu moda. Pot sa apara complexele de inferioritate legate de aspectul fizic, datorita schimbarilor biologice rapide, a senzatiei adolescentului ca toata lumea il priveste pe el, dar si datorita atitudinilor colegilor. De aceea este necesara crearea unei atmosfere de sustinere si apreciere in cadrul grupului scolar, de creare a coeziunii de grup, de intelegere a faptului ca persoanele sunt diferite, dar fiecare are propriul potential creativ si poate excela intr-un anumit domeniu. De asemenea este important pentru adolescent sa inteleaga ca frumusetea vine de la interior, ca o persoana care gandeste frumos, care ii ajuta pe altii si care este multumita de activitatea sa este perceputa ca o persoana placuta pentru cei din jur.
Specifica pentru perioada adolescentei este aparitia intrebarilor ,,Cine sunt?, Ce pot?, Ce voi face?”. Adolescentul doreste sa-si descopere unicitatea si originalitatea, propriul potential creativ si sa se dezvolte ca o persoana autonoma capabila sa-si propuna scopuri clare, sa actioneze pentru a le realiza, sa fie responsabila si demna prin ceea ce face.
Articol realizat de Emilia Petrescu, psiholog