|
a) psihologie educationala, consiliere scolara si vocationala; b) psihopedagogie speciala.
Psihologii atestati in domeniile (a) psihologie educationala, consiliere scolara si vocationala si (b) psihopedagogie speciala se vor numi psihologi scolari Psihologii scolari care lucreaza in unitatile de invatamânt de stat sau particular acreditate au statut de profesor psiholog. Psihologii scolari isi pot desfasura activitatea in: a) sectorul privat: crese, gradinite, scoli, universitati, cabinete sau alte institutii; b) sectorul public: crese, gradinite, scoli, universitati, cabinete si centre de asistenta psihopedagogica, centre de consiliere si dezvoltare a carierei, centre de plasament sau alte institutii de profil. Activitati specifice Psihologii scolari care poseda atestat de libera practica, in functie de treapta de specializare, pot desfasura urmatoarele activitati specifice: a) evaluarea si diagnoza copiilor, tinerilor, membrilor familiei si cadrelor didactice – preuniversitare si universitare; b) consiliere scolara; c) consiliere vocationala; d) interventie psihologica; e) consultanta; f) cercetare; g) formare si supervizare in domeniu; h) consiliere si interventie educationala in institutii, organizatii si comunitate.
Trepte de specializare In exercitarea profesiei de psiholog in domeniul Psihologie educationala, consiliere scolara si vocationala sunt recunoscute urmatoarele trepte de specializare: a) psiholog practicant; b) psiholog specialist; c) psiholog principal.
Competente A. Psiholog scolar practicant - are competente in urmatoarele tipuri de activitati: a) evaluarea si diagnoza copiilor, tinerilor, membrilor familiei: - sa cunoasca instrumentele de psihodiagnoza; - sa fie capabili sa utilizeze instrumente de psihodiagnoza pentru surprinderea dezvoltarii cognitive, afective si psiho-sociale a copiilor si tinerilor la nivel individual, de grup; b) consiliere scolara: - sa cunoasca metode si tehnici de formare si educare a unor deprinderi si atitudini ce contribuie la invatarea eficienta, a capacitatilor de integrare in viata comunitara, a conduitelor si atitudinilor sanogene; c) consiliere vocationala: - sa cunoasca principalele domenii de profesionalizare in raport cu cerintele pietei; - sa cunoasca si sa aplice metode si tehnici de identificare a aptitudinilor, valorilor si intereselor profesionale; - sa formeze capacitati de luare a deciziilor privind cariera si a unor deprinderi de integrare pe piata muncii; d) interventie psihologica primara: - sa realizeze interventia primara menita a contribui la dezvoltarea urmatoarelor arii: intelectuala, afectiva, sociala, de personalitate, comportamente de adaptare, orientare vocationala; - sa realizeze interventia primara directionata inspre promovarea starii de bine si prevenirea aparitiei unor probleme; - sa realizeze servicii de consiliere psihoeducationala a copiilor si tinerilor aflati in situatii de criza familiala, de inadaptare scolara, sociala, esec scolar, abandon scolar, absenteism etc., precum si a celor cu tulburari de comportament si disciplina, a parintilor, cu privire la importanta climatului familial pentru dezvoltarea optima a copiilor si tinerilor, optimizarea relatiilor dintre familie si scoala; e) cercetare: - sa participe in calitate de colaborator in activitati de cercetare specifice domeniului;
B. Psiholog scolar specialist - are competente in urmatoarele tipuri de activitati: a) evaluarea si diagnoza copiilor, tinerilor, membrilor familiei, cadrelor didactice: - sa cunoasca instrumentele de psihodiagnoza; - sa fie capabili sa utilizeze instrumente de psihodiagnoza pentru surprinderea dezvoltarii cognitive, afective si psiho-sociale a copiilor si tinerilor la nivel individual, de grup, precum si a cadrelor didactice; - sa interpreteze datele obtinute prin aplicarea testelor si probelor psihologice; - sa formuleze concluziile examenului psihodiagnostic; b) consiliere scolara: - sa cunoasca metode si tehnici de formare si educare a unor deprinderi si atitudini ce contribuie la invatarea eficienta, a capacitatilor de integrare in viata comunitara, a conduitelor si atitudinilor sanogene; - sa cunoasca si sa utilizeze metode si tehnici de dezvoltare si optimizare personala a copiilor si tinerilor; - sa supervizeze diagnoza efectuata de psihologul practicant; c) consiliere vocationala: - sa cunoasca principalele domenii de profesionalizare in raport cu cerintele pietei; - sa cunoasca si sa aplice metode si tehnici de identificare a aptitudinilor, valorilor si intereselor profesionale; - sa formeze capacitati de luare a deciziilor privind cariera si a unor deprinderi de integrare pe piata muncii; - sa supervizeze consiliere vocationala efectuata de psihologul practicant; d) interventie psihologica: - sa realizeze interventia primara, competenta prevazuta si pentru psihologul practicant; - sa realizeze interventia secundara directionata inspre minimizarea dificultatilor care apar intr-o prima etapa; - sa realizeze interventia tertiara menita a stabiliza anumite tulburari de dezvoltare si invatare; - sa realizeze servicii de consiliere psihoeducationala a copiilor si tinerilor aflati in situatii de criza familiala, de inadaptare scolara, sociala, esec scolar, abandon scolar, absenteism etc., precum si a celor cu tulburari de comportament si disciplina, a parintilor, cu privire la importanta climatului familial pentru dezvoltarea optima a copiilor si tinerilor, optimizarea relatiilor dintre familie si scoala; precum si a cadrelor didactice; - sa supervizeze interventia efectuata de psihologul practicant. e) consultanta: - sa ofere servicii de consultanta care pun accentul pe utilizarea cooperarii si colaborarii in rezolvarea unor probleme specifice domeniului; - sa ofere consultanta cadrelor didactice, personalului administrativ al scolii sau institutiei, parintilor, liderilor comunitari; - sa promoveze cunostintele de psihologie, de didactica invatarii in rândul parintilor, cadrelor didactice, personalului administrativ in scopul crearii unui climat pozitiv de viata, invatare si de munca. f) activitate de supervizare a psihologului practicant: - sa supervizeze psihologul practicant in activitatile specifice. g) cercetare: - sa propuna si sa initieze activitati de cercetare specifice domeniului; h) consiliere si interventie educationala in institutii, organizatii si comunitate : - sa cunoasca si sa identifice problemele comunitatii care necesita consiliere si interventie educationala; - sa cunoasca metode, tehnici si strategii de consiliere si interventie educationala in problemele institutiilor, organizatiilor comunitatii.
C. Psiholog scolar principal - are competente pentru desfasurarea urmatoarelor tipuri de activitati: a) evaluarea si diagnoza copiilor, tinerilor, membrilor familiei, cadrelor didactice: - sa cunoasca instrumentele de psihodiagnoza; - sa utilizeze eficient instrumente de psihodiagnoza pentru surprinderea dezvoltarii cognitive, afective si psiho-sociale a copiilor si tinerilor, la nivel individual si de grup; - sa interpreteze datele obtinute prin aplicarea testelor si probelor psihologice; - sa formuleze concluziile examenului psihodiagnostic; - sa elaboreze strategii de psihodiagnoza; - sa supervizeze diagnoza efectuata de psihologul practicant sau specialist; b) consiliere scolara: - sa cunoasca metode si tehnici de formare si educare a unor deprinderi si atitudini ce contribuie la invatarea eficienta, a capacitatilor de integrare in viata comunitara, a conduitelor si atitudinilor sanogene; - sa cunoasca si sa utilizeze metode si tehnici de dezvoltare si optimizare personala a copiilor si tinerilor; - sa elaboreze strategii de consiliere si dezvoltare personala a copiilor si tinerilor; c) consiliere vocationala: - sa cunoasca principalele domenii de profesionalizare in raport cu cerintele pietei; - sa cunoasca si sa aplice metode si tehnici de identificare a aptitudinilor, valorilor si intereselor profesionale; - sa formeze capacitati de luare a deciziilor privind cariera si a unor deprinderi de integrare pe piata muncii; - sa elaboreze strategii de eficientizare a deciziei privind cariera; - sa supervizeze consilierea vocationala efectuata de psihologul practicant; d) interventie psihologica: - sa realizeze toate formele de interventie psihologica (primara, secundara, tertiara); - sa realizeze servicii de consiliere psihoeducationala prevazute pentru psihologul specialist; - sa elaboreze planuri complexe de interventie psihologica prin valorificare la maximum a resurselor de care dispun: copilul, tânarul, familia, gradinita, scoala, comunitatea; - sa supervizeze interventia psihologica efectuata de psihologul practicant si psihologul specialist; e) consultanta: - sa ofere servicii de consultanta specifice psihologului specialist prevazuta la Art. 28, litera e), la care se adauga: servicii de consultanta in planificarea si evaluarea programelor educationale, implementarea sistemului de management al calitatii in unitatile scolare; - sa identifice si sa selecteze tehnici moderne de consultanta si sa le adapteze serviciilor câmpului educational; f) cercetare: - sa propuna, sa initieze si sa coordoneze activitati de cercetare; g)formare si supervizare profesionala: - initierea unor cursuri care sa completeze formarea initiala a psihologului scolar, conform normelor metodologice; - dezvoltarea unor programe de formare pe termen scurt sau lung pentru psihologii scolari fara experienta in domeniu in conformitate cu normele metodologice; h)consiliere si interventie educationala in institutii, organizatii si comunitate: - sa cunoasca si sa identifice problemele comunitatii care necesita consiliere si interventie educationala; - sa cunoasca metode, tehnici si strategii de consiliere si interventie educationala in problemele institutiilor, organizatiilor comunitatii.
(sursa: extras din Regulamentul Colegiului Psihologilor din Romania)
|
23.01.2024 1 EUR 4.9767 1 USD 4.5780
|