Ce este comunicarea?
Comunicarea este un termen pe care-l folosim deseori, insa rareori ne gandim la ce presupune acest proces. Ce stim cu siguranta este faptul ca prin comunicare reusim sa impartasim informatii despre ceea ce gandim, ceea ce simtim, ceea ce dorim, ceea ce ne place/displace, despre nevoile noastre etc. Aceasta impartasire nu se face doar verbal, ba chiar cea mai mare parte a comunicarii este nonverbala.
Comunicare include mai multe componente, fiecare cu un rol important, care-i ofera complexitate si dinamism.
Componentele comunicarii
Cea mai simpla descriere a componentelor actului de comunicare ar contine urmatoarele elemente: emitatorul, receptorul, mesajul, canalul de comunicare, codarea, decodarea, feedback-ul.
Emitatorul este acea entitate care initiaza actiunea de comunicare – explicita sau implicita, constienta sau inconstienta.
Receptorul este entitatea la care ajunge mesajul, fie pentru ca ii este adresat, fie intamplator. Acesta poate primi mesajul constient sau subliminal.
Mesajul este informatia care circula dinspre emitator spre receptor si care poate fi un mozaic de date relevante pentru cei doi actori ai comunicarii. Mesajul poate sa fie verbal sau nonverbal.
Canalul de comunicare reprezinta “magistrala” pe care circula informatiile, adica totalitatea posibilitatilor fizice de comunicare.
Codarea mesajului are loc la emitator, acesta isi asuma faptul ca receptorul detine la randul sau codul necesar descifrarii mesajului.
Decodarea implica detinerea codului prin care mesajul transmis de emitator poate fi descifrat, adica ceea ce-i ofera semnificatie. Din cauza factorilor perturbatori, semnificatia transmisa de emitator poate sa fie diferita de cea care a fost perceputa de receptor.
Feedback-ul il ajuta pe emitator sa inteleaga cum a fost interpretat mesajul sau de catre receptor si, in general, se refera la exemple recente si este specific unui context dat. Feedback-ul se ofera doar daca este cerut si presupune existenta unei relatii de incredere intre emitator si receptor. Poate sa fie evaluativ - pozitiv sau negativ, nonevaluativ, imediat sau intarziat.
Comunicarea intrapersonala si comunicarea interpersonala
Comunicarea ia diverse forme in functie de elementele care contribuie la transmiterea mesajului. Cand emitatorul si receptorul gandurilor si sentimentelor transmise sunt simultan aceeasi persoana, ne referim la comunicarea intrapersonala.
In aceasta forma de comunicare ne centram pe receptarea, interpretarea si procesarea mesajelor sau semnalelor primite din exterior (obiecte, evenimente sau alte persoane), dar si pe amprenta pe care acestea si-o lasa asupra noastra.
Fiecare dintre noi are acel discurs intern, sau chiar extern (cu voce tare), prin care uneori ne felicitam de realizarile obtinute, iar alteori criticam unele actiuni pe care le facem; cautam diverse justificari pentru comportamentele noastre; ne punem etichete sau emitem judecati. Este comunicarea pe care o purtam cu noi insine si care presupune adaptarea noastra sub influenta stimulilor din mediul inconjurator.
In comunicarea interpersonala accentul este pus pe numarul participantilor la acest proces, exista un numar minim, doi, dar nu exista un numar maxim. Este comunicarea care ne permite sa interactionam cu semenii nostri si ne defineste ca fiinte sociale.
In functie de mijloacele folosite pentru transmiterea mesajului, comunicarea interpersonala se poate desfasura sub urmatoarele modalitati: verbala (utilizarea cuvintelor – in scris sau oral), paraverbala (tonalitate, intensitate, intonatie, ritm, timbru, particularitati de pronuntie etc.), nonverbala (fara cuvinte sau simboluri care sa le inlocuiasca; sunt folosite semnale distincte: contact vizual, expresii faciale, postura, gesturi, atingeri, proximitate si imbracaminte).
Bariere in comunicare
Comunicarea este influentata de foarte multi factori, asa ca probabilitatea de a aparea bariere in procesul comunicational este foarte mare. Blocajele pot fi determinate de:
- deficientele de transmisie si receptare, specifice atat emitatorului cat si receptorului (lipsa abilitatilor de comunicare in cazul emitatorului si lipsa abilitatilor de ascultare la receptor), diferente privind nivelul de inteligenta, diferente de varsta, sex, clasa sociala; lipsa respectului reciproc;
- deficiente la nivelul canalului de comunicare – interferentele care pot afecta integritatea mesajului (zgomote, acustica redusa);
- deficiente la nivelul mesajului – diferente in stapanirea limbajului sau in interesul pentru mesaj.