Motto: ”Nimeni nu poate schimba pe nimeni, dar fiecare se poate schimba pe sine!”
Ca psiholog scolar, coordonez ateliere de dezvoltare personala pentru adolescenti, de mai bine de 10 ani, si anume din anul 2000. In fiecare an, lucrez cu 4-5 grupuri de adolescenti, implicati in procesul autocunoasterii si autodezvoltarii. Inscrierea in aceste grupuri se bazeaza pe dorinta adolescentilor de a se descoperi pe ei insisi, altfel spus, cei ce se inscriu in aceste grupuri doresc sa fie acolo - nu sunt inscrisi nici de parinti, nici de diriginte.
Care este scopul acestor ateliere?
Scopul acestor intalniri nu consta in a-i da adolescentului indicatii, sfaturi, solutii, ci presupune ghidarea adolescentului in procesul de autocunoastere (al cautarii de sine, a descoperirii propriei identitati) precum si a-l invata cum sa-si ofere autosprijin.
Adolescentii pot ajunge sa inteleaga ca se pot schimba si pot fi ajutati sa devina constienti atat de ceea ce sunt, cat si de potentialul lor, adica de ceea ce pot deveni. Rolul psihologului este acela de a-i elibera adolescentului resursele sale interioare astfel incat el sa descopere ca suportul de baza in dezvoltarea sa este chiar el insusi.
In cadrul acestor intalniri adolescentii isi pot contura si clarifica sistemul de valori, deoarece se stie ca adolescentul pune sub semnul intrebarii ideile si valorile cu care vine in contact (mai ales ale parintilor), supunandu-le unei critici necrutatoare.
Un alt obiectiv al acestor ateliere este acela de a dezvolta inteligenta emotionala a adolescentului, ceea ce presupune sprijinirea lui in scopul identificarii emotiilor traite si al exteriorizarii acestora intr-o maniera potrivita situatiei, fara teama de a-si exprima slabiciunile.
Nu in ultimul rand, aceste ateliere contribuie la dezvoltarea creativitatii, spontaneitatii, cresterea autoafirmarii si cooperarii in intalnirea cu celalalt, dobandirea unei capacitati de comunicare autentica, cresterea gradului de empatie.
Cum se desfasoara aceste ateliere?
Exteriorizarea prin anumite exercitii de tip “joc” - in spatele carora sunt situatii reale de viata - favorizeaza deschiderea adolescentului spre fanteziile interioare, precum si producerea unor descarcari emotionale.
Prin intermediul grupurilor de dezvoltare personala se utilizeaza resursele interne ale adolescentului, permitandu-i acestuia exteriorizarea senzatiilor, sentimentelor, trairilor proprii; totodata se utilizeaza nivelul inconstient ca sursa de ajutor si de rezolvare a conflictelor.
Jocul este considerat ca o modalitate de autoterapie, intrucat situatia de joc se experimenteaza in siguranta, intr-un cadru permisiv si intr-o atmosfera securizanta. Adolescentul experimenteaza diferite situatii de joc, ceea ce il ajuta la constientizarea unor parti din el, jocul fiind o modalitate de a pune aceste parti ale sale in echilibru, prin integrarea aspectelor disociate ale personalitatii.
Sunt exercitii de provocare la crestere si autodezvoltare, la autodescoperire si autoexplorare.
Exprimarea simbolica prin arta (desen, pictura, modelaj) permite “problemei” sa devina vizibila, astfel incat psihologul sa identifice posibilitatile de interventie prin terapie.
Grupurile de dezvoltare personala sunt constituite din 10–15 adolescenti din aceeasi grupa de varsta si din aceeasi clasa. Sedintele dureaza o ora si jumatate. Intalnirile sunt saptamanale, iar stagiul dureaza 10 sedinte.
Structura atelierelor:
• Exercitii de intercunoastere:
- prezentarea fiecarui adolescent intr-un mod original;
- “linia vietii”
• Exercitii de:
- imagerie mentala;
- comunicare non-verbala;
- identificare a imaginii de sine in ochii celorlalti;
- optimizare a stimei de sine;
- dezvoltare a empatiei
• Scenarii metaforice de grup:
- “statuia grupului”;
- “constelatia familiala”;
- “gradina zoologica”
• Stimularea creativitatii prin:
- modelaj cu plastilina;
- desen liber / perechi / grup;
- pictura sentimentelor;
- crearea de povesti;
- dramaterapia;
- terapia prin joc;
- tehnica fanteziei ghidate.
Impresii ale adolescentilor despre “Atelierele de autocunoastere si autodezvoltare”:
“Aceasta experienta a fost cea mai buna metoda de a ma cunoaste mai bine pe mine si pe colegii mei, prin lacrimi, zambete, hohote de ras si momente de tacere!” (Alexandru - 18 ani)
“O calatorie pe care nu o voi uita prea repede. Noi prietenii s-au dezvoltat, amintiri au revenit in memorie!” (Sandra - 17 ani)
“De ce sa te inscrii?.... De ce nu? Nu ai nimic de pierdut, din contra, ai numai de castigat. Cu siguranta, aceste sedinte te vor face sa vezi lucrurile si viata ta si din alt unghi decat pana acum. Cel putin asa a fost pentru mine, am reusit sa-mi rezolv anumite probleme legate de lucrul in echipa, dar si de mine insumi!” (Andrei – 18 ani)
“Am decis sa particip la aceste ateliere nu pentru ca as fi crezut ca am o problema a carei solutie o voi gasi aici, ci din curiozitate si din dorinta de a-mi cunoaste mai bine colegii de care nu reusisem sa ma apropii prea mult. Desi nu pot garanta efectele acestei alegeri, pot spune ca aceasta a constituit o experienta benefica pentru mine, ca membru al societatii!” (Cristina - 17 ani)
“Nu spune < nu > pana nu incerci! Ma asteptam sa fie stanjenitor sa discut anumite probleme cu ceilalti, insa ramane la latitudinea ta daca te deschizi sau nu in fata celorlalti. Indiferent de alegerea pe care o faci, te descoperi pe tine insati si totodata creezi legaturi puternice cu cei din grup!” (Laura – 17 ani)
Cabinet Individual de Psihologie - Ioanes Diana