Pagina 1 din 1

ATMOSFERA DE LUCRU LA SERVICIU

MesajScris: Dum Aug 09, 2009 10:31 am
de CONSTANTA VASILE
Cum putem imbunatatii atmosfera de lucru? 13 idei practice

Fiecare dintre noi stim ca un mediu de lucru mai placut genereaza performanta. O atmosfera placuta in companie face ca oamenii sa lucreze cu placere, cu drag, sa ajunga la birou cu inima deschisa si sa plece (chiar daca sunt obositi) cu zambetul pe buze. Cu totii stim ca un om cu moralul ridicat trece mai usor peste obstacole si gaseste solutii inovatoare pentru orice probleme care apar.
Atmosfera de lucru este legata foarte mult si de relatia angajat-angajator, precum si de recunoasterea meritelor.
Acest articol se doreste a fi un semnal de alarma pe de-o parte, iar pe de alta parte sa ofere cateva idei generale care pot fi aplicate in compania pe care o conduceti sau compania in care lucrati.
1. Ai un catalizator in echipa?
Trebuie sa intelegem ca moralul este contagios, se ia rapid. Cu cat sunt mai multi oameni cu un moral ridicat, cu atat sansele ca acesta sa se extinda sunt mai mari.
Uneori intr-un departament este de ajuns o singura persoana cu un moral foarte ridicat pentru a ridica moralul tuturor celorlalti angajati. Alteori este de ajuns ca un angajat sa aiba un moral foarte scazut astfel incat sa-i “infecteze” pe toti ceilalti angajati. Prin urmare, solutia este simpla, anume: daca nu ai un catalizator in echipa ar fi timpul sa-l gasesti.
Aceasta “problema” poate fi rezolvata intr-un mod foarte simplu inca de la faza de recrutare. Astfel ca atunci cand faci recrutare, apleaca putin atentia si la moralul celui pe care-l angajezi. Poate fi un criteriu foarte bun mai ales atunci cand sunteti indecis intre doi potentiali angajati. Cauta acesti oameni, gaseste-i si angajeaza-i!
Mai jos veti gasi o serie de idei practice descrise pe scurt, cu amendamentul ca se pot adapta. Ce functioneaza intr-un caz nu functioneaza obligatoriu si intr-un alt caz. Retine, atunci cand o idee nu functioneaza, nu insista, schimb-o si incearca altceva. Toate ideile de mai jos pot duce la o atmosfera mai placuta in companie si la un sistem de motivare nonfinanciara ce are in spate principiile recompensei si al recunoasterii.
2. Post-it-urile
Incercati sa gasiti si o alta utilizare a post-it-urilor decat cea obisnuita. Fie ca esti sef sau coleg poti lasa mesaje dragute in biroul colegilor de genul: „Multumesc pentru ajutorul oferit ieri!”, “Sa ai o zi excelenta!”, „Sper sa ai o zi placuta, zambeste (insotita de un smile face).”
Post-it-urile cu mesaje dragute pot fi lasate pe monitor, pe birou, pe parbrizul masinii, practic in orice loc asociat celui care trebuie sa-l primeasca.
3. Muzica
Atata timp cat nu devine derajanta e binevenita oricand. Muzica este foarte antrenanta pentru wake-up dimineata, in pauze sau in momente de respiro. Oricand putina muzica este binevenita. Creeaza o atmosfera placuta, exceptand cazul in care se lucreaza cu atentie maxima, iar muzica poate deveni un factor perturbator.
Astfel, fie ca esti sef sau coleg, gaseste o cale prin care sa oferi putin ritm angajatilor. Incearca fel si fel de ritmuri, incepand de la hip hop pana la muzica clasica.
Cu siguranta unele genuri vor fi mai primite de angajati. Am intalnit un caz la o companie din Romania, unde oamenii au mers mai departe si anume au numit un DJ al zilei. Era o firma de productie, iar in fiecare zi, unul dintre angajati oferea playlist-ul sau CD-urile ce urmau sa fie ascultate in ziua respectiva.
Practic, in acest fel oamenii se cunoasteau mai bine si asteptau dimineata curiosi sa vada “ce muzica va pune Costel astazi, pentru ca este randul lui”. Ideea a fost foarte bine primita si functioneaza si astazi.
4. Prietenul secret
Aceasta metoda se practica mai mult in team-building-uri, insa este foarte binevenita si in cadrul unui departament / firma.
Practic, fiecare isi scrie numele pe cate un biletel, acestea sunt introduse eventual intr-o caciula pentru amuzament si fiecare trage cate un biletel cu un nume. In decursul intregii luni fiecare trebuie sa-i faca un cadou / o supriza celui al carui nume este pe biletelul extras.
Partenerii isi vor face cadouri intre ei, fapt care va crea o atmosfera placuta si de amuzament in timpul petrecut la munca. Provocarea este ca ficare cadou sa se incadreze intr-un plafon maxim de gentul 3-5 RON.
5. Mesaje motivatoare de recunoastere
Afiseza mesaje motivatoare in locuri vizibile. Pot fi scrisori de multumire de la clienti sau de la parteneri. Aceasta este o ocazie de a reaminti ca se poate, ca sunt oameni care apreciaza munca lor. Daca sunteti sefi puteti incerca chiar si varianta unei scrisori de multumire din partea dumneavoastra.
6. Cadouri din vacanta
Cadoul din vacanta devine obligatoriu mai ales cand esti sef. In cazul in care ai foarte multi angajati ofera macar celor aflati in imediata ta subordine. Nu trebuie sa fie un cadouri scumpe, trebuie sa fie mai mult simbolice, ca un semn de apreciere, un semn al reintoarcerii. Ele transmit mesajul “V-am dus dorul si ma bucur sa va vad!”
7. Concedierile
Orice companie face angajari si concedieri totodata. Aceasta idee nu isi are meritul de a crea o atmoasfera placuta, ci mai degraba acela de a preveni un eventual disconfort la locul de munca.
Trebuie, ca manager, sa ai un sistem transparent de “concedieri”. Practic, orice concediere trebuie sa aiba un pas anterior. O discutie privind performantele, un avertisment ferm inainte de concediere.

Oamenii nu trebuie sa stea cu o grija de genul: “Oare cine urmeaza, oare eu urmez eu?” Atunci cand concediezi transmiti un mesaj foarte puternic catre angajati si nu conteaza atat concedierea, cat maniera in care o faci.
Sunt multi manageri care-i “lasa sa stea cu stres, sa stie ca daca nu-si fac treba ii dau afara”. Poti sa-i lasi sa stea in stres, insa asteapta-te sa plece cu prima ocazie ivita. Trebuie sa invatam sa facem o diferenta foarte fina intre respect si frica.
Solutia este simpla, nu trebuie sa concediezi pur si simplu, exceptand cazurile grave, ci trebuie sa ai o procedura cunoscuta de angajati, o discutie in care li se atrage ferm atentia ca urmeaza o concediere in cazul in care nu cresc performantele sau nu-si revizuiesc performantele, in functie de situatia respectiva.
8. Angajatul lunii
Este o metoda destul de sensibila si ca orice metoda de motivare non-financiara suporta riscurile ei. Este posibil sa functioneze foarte bine sau din contra, poate sa nu functioneze deloc. Am cunoscut in companii autohtone ambele cazuri.
In cazul in care te hotarasti sa demarezi un astfel de program trebuie sa-l adaptezi perfect activitatii. De exmplu, poti sa-l numesti “Angajatii de 5 stele”. Aici, de exemplu poti cumula mai multi factori iar accesul la statutul de “angajat de 5 stele” sa poata fi castigat de mai multi angajati.
Acest statut poate sa se piarda sau poate nu. In momentul in care ajung toti angajatii la acest statut se poate lansa o noua provocare si anume cresterea la 6 stele. De exmplu, in vanzari poate fi ceva de genul: “Consultantul in vanzari care creste vanzarile cu 5%, castiga 5 clienti noi in firecare luna si nu pierde nici un client devine agent de 5 stele”.
Pot fi inmanate la un moment dat insigne care sa marcheze acest lucru. Sunt multe feluri de a asimila “Angajatul lunii” in compania dumneavoastra. Functioneaza de obicei dintr-un motiv simplu. Sunt oameni care au nevoie de competitie si de provocari. Oferiti aceste lucruri cu masura si veti aduce un plus de atmosfera placuta in companie.
9. Cat de multe stii?
Este o idee pe care n-o s-o detaliez, doar vi-o spun. Pentru oameni, inainte de toate nu contaza cat de multe stiti, ci cat de mult va pasa. Este valabil nu doar pentru sefi, ci si pentru angajati. Aici este momentul in care fiecare dintre angajati poate aduce un aport atmosferei de lucru.
10. Newsletter-ul companiei
Dincolo de promovarea serviciilor sau a produselor sunt binevenite si newsletter-urile interne. A ajuns sa fie o practica obisnuita si in companiile din Romania. Trebuie sa retinem ca newsletterul trebuie sa fie mai mult decat o informare tehnica.
Newsletterul trebuie umanizat. In el trebuie surprinse evenimente din comanie, anuntarea zilelor de nastere, realizari ale angajatilor etc. Chiar daca pare greu de crezut, oamenii vor vrea sa apara in acest newsletter.
11. E-mailuri de multumire
Nu te costa nimic sa trimiti un e-mail de multumire. De obicei trimitem numai emailuri cu ragaminti sau task-uri. Am putea trimite si cu mesaje de multumire sau de apreciere. Nu trebuie sa fie e-mailuri lungi si elaborate, ci pot fi scurte si la obiect: “Ai facut o treaba excelenta. Felicitari!O sa ajung in biroul tau sa-ti multumesc, pana atunci insa iti scriu. Apreciez ajutorul tau!”
12. Comunicarea rezultatelor
Un vechi proverb spune: “Cand bei apa adu-ti aminte cine te-a ajutat sa sapi fantana.” Este bine sa-ti asumi merite, mai ales atunci cand acestea exista. Adu-ti insa aminte de cei care au contribuit la succes si comunica-le acest lucru. Nu felicita numai teamleader-ul, felicita intreaga echipa!
La capatul opus, chiar am un exmplu real recent care mi-a ajuns la urechi: “Haideti, mobilizati-va sa avem rezultate, ca pierd excursia in Ibitza!” Va dati sema ca instantaneu a scazut interesul angajatilor, iar pus in proverb ar fi: “Deci noi angajatii care te ajutam sa sapi fantana nu vom avea acces nici macar la o cana de apa…”
In concluzie, comunica rezultatele in mod corect, apreciaza corect, iar daca oferi premii, ofera-le tuturor celor care au avut o contributie.
13. Cafeaua de diminineata
Ocazional poti sa faci o surpriza placuta angajatilor sau echipei. Mergi mai devreme la serviciu, asteapta-i cu o cafea facuta de tine sau dupa caz cu un ceai. Vor aprecia mai mult decat iti imaginezi.
Concluzii
Ideile sunt multe, probabil o sa mai continui seria de expuneri pe acest subiect. Practic, trebuie numai putina creativitate pentru a gasi idei inovatoare. Toate aceste idei motiveaza non-financiar in cele mai multe cazuri.
Vreau sa se inteleaga foarte bine: un sistem de stimulare si recompensa nu exclude aplicarea in paralel a unui sistem de sanctiuni. Din contra, trebuie pastrat un echilibru intre aceste doua surori: recompensa/recunoastre si sanctiune.
Dupa cum am mentionat si la inceput trebuie sa fim constienti ca nu functioneaza toate ideile in toate companiile. Testati-le si alegeti-le doar pe cele care functioneaza! In plus retineti ca de regula aceste idei au o durata de viata, in sensul ca la un moment dat ideea s-ar putea sa nu mai functioneze. Nu insista, gaseste o alta idee sau imbunatateste ceva la ea!

http://www.traininguri.ro

Re: ATMOSFERA DE LUCRU LA SERVICIU

MesajScris: Mar Aug 11, 2009 10:01 am
de prichindelisor
Spune-mi ce te faci cand ai un sef care crede ca el are intotdeauna dreptate. Cum reusesti sa-i faci fata cand nici nu te lasa sa vorbest si sa-ti argumentezi ceea ce ai de spus. Cum poti sa comunici cu o astfel de persoana? :idea:

Re: ATMOSFERA DE LUCRU LA SERVICIU

MesajScris: Mar Aug 11, 2009 12:36 pm
de dm33
prichindelisor scrie:Spune-mi ce te faci cand ai un sef care crede ca el are intotdeauna dreptate. Cum reusesti sa-i faci fata cand nici nu te lasa sa vorbest si sa-ti argumentezi ceea ce ai de spus. Cum poti sa comunici cu o astfel de persoana? :idea:



nu stiu dk e numai de sef, red ca depinde si de persoana........ adica si tu ca om cum esti ...acum eu spun din experienta, ca la mine e super fain sefu, 8-) si ne intelegem de minune... dar poate ca si de om depinde.. acum nu stiu, dar cred ca e undeva pe la mijloc. :?:

Re: ATMOSFERA DE LUCRU LA SERVICIU

MesajScris: Mar Aug 11, 2009 1:11 pm
de prichindelisor
Spune-mi cum poti sa tii ca sef daca angajatul are sau nu are dreptate daca nu-l lasi sa vorbeasca. raspunsul invariabil pe care-l primesc este "taci si asculta!".

Re: ATMOSFERA DE LUCRU LA SERVICIU

MesajScris: Mar Aug 11, 2009 1:42 pm
de dm33
prichindelisor scrie:Spune-mi cum poti sa tii ca sef daca angajatul are sau nu are dreptate daca nu-l lasi sa vorbeasca. raspunsul invariabil pe care-l primesc este "taci si asculta!".



o solutie start ar fi sa folosesti chiar armele sefului ;) .......si sa stai, si sa asculti pt moment. :lol:

va vorbi suficient, pana cand va termina, si atunci poti incepe sa ii vorbesti, dar atentie, nu incepe tu sa fii cel care vorbeste prea mult, pt ca astfel i-l vei umbri, si asta nu ii va placea... adica fii scurt la obiect.

Re: ATMOSFERA DE LUCRU LA SERVICIU

MesajScris: Mar Aug 11, 2009 2:50 pm
de CONSTANTA VASILE
Cate locuri de munca, atatea personalitati ciudate !
Viata intr-o firma ne pune in contact cu personalitati foarte diferite, si ne obliga sa cooperam cu colegi pe care nu i-am ales noi, la bine si la rau. Dar cel mai dificil caz este acela cand seful este rau, tipa, nu te asculta si nu te poti intelege cu el.
Este neplacut sa ai un sef rau si razbunator, schimbator, imprastiat si disfunctional si pe deasupra sa si tipe intruna.
Nu numai ca esti extrem de stresata inainte de fiecare intalnire cu acest personaj, dar ai tendinta sa-ti pastrezi gandurile si sugestiile pentru tine, pentru a evita sa declansezi furtuna.
Acesta, Seful, are un comportament care functioneaza de minune: isi sperie colegii, subalternii si nimeni n-are curaj sa-l deranjeze nici macar c-un fulg. Exact asta si urmareste. De aceea, nu trebuie sa pari sensibila la reactiile lui.
Poate sa tipe daca vrea, dar tu trebuie sa-i spui ce ai de spus. Nu te lasa antrenata in furia sa: fa doar remarci profesionale si constructive.
Sefii sunt cei care au puterea de a influenta lucrurile mici la munca care au un impact semnificativ asupra satisfactiei profesionale de zi cu zi.
Asadar, invatand cum sa iti “educi seful”, iei controlul asupra situatiei si asupra vietii tale si iti creezi un mediu placut la munca. Iata cateva sugestii cum poti sa faci acest lucru:


1. Cine e de vina: tu sau el?

Analizeaza profund sursa conflictului. Poate problema esti chiar tu. E usor sa dai vina pe altii ca te streseaza, dar uneori problema e chiar in curtea ta. Poate dai vina pe seful actual pentru ce ai trait anterior.

2. Accepta ca managerul este seful tau.

Tu, ca si subordonata, ar trebui sa contruiesti aceasta relatie.
Daca ai un sef care te sustine si te motiveaza, consolidarea relatiei devine o bagatela. Dar, cu un sef dificil, trebuie sa iti dezvolti anumite abilitati care sa contracareze efectele negative. Poarta-te corect cu seful tau daca vrei ca si el sa aiba o atitudine corecta fata de tine.

3. Da-ti seama de stilul de management al sefului tau.

Exista diverse stiluri aplicabile in diverse situatii.
Problema sta in a-ti da seama ce merge mai bine, in ce moment si pentru cine. Analizand stilul de management predominant, facand mici sugestii de adaptare, vei putea diminua sau chiar evita eventualele dezacorduri.


4. Comunica mai bine

Indiferent daca situatia stresanta este reala sau este proiectata asupra sefului din alt domeniu al vietii tale, va trebui sa inveti sa comunici cu seful. Spune-i ca vei incerca din rasputeri sa termini proiectul pana maine, dar ca s-ar putea sa intampini si probleme care sunt inevitabile, lucru care ar putea ingreuna finalizarea proiectului.
De asemenea, invata de la seful tau. Daca el e persoana care conduce compania, inseamna ca are ceva calitati.

5. Creaza granite

Faptul ca recunosti si ca te astepti sa ai o relatie dificila cu seful te poate ajuta. E ok sa stii ca:
a). nu veti interactiona usor;
b). nu depinde de tine sa-l schimbi;
c). nu e treaba ta sa fii psihologul sefului;
d). e cazul sa creezi granite, astfel incat seful sa stie cand exagereaza.

6. Vorbeste cu seful

E bine sa-i spui sefului care sunt conditiile care te-ar determina sa muncesti mai bine: sa te anunte mai din timp cu task-urile, sa nu mai tipe la tine.


7. Lucreaza destept.

Vei fi apreciata daca esti productiva si eficace. Evita sa spui Nu atunci cand poti, mai ales ca sefii urasc acest raspuns atunci cand iti solicita diverse sarcini. Daca te depaseste, explica in detaliu dificultatile cu care te confrunti. Fii mereu prompta si precisa. Poti, in acest sens, sa ceri lamuriri si specificatii mai precise, dar argumentand nevoia de informatii suplimentare. Este un pas in plus in imbunatatirea relatiei cu seful.
Pentru o cariera de succes trebuie sa fii diplomata cu seful tau. Cea mai importanta persoana pentru traseul tau profesional este actualul sef, asa ca incearca sa construiesti o relatie solida cu el/ea. Vei gasi ulterior sprijin pentru atingerea propriilor obiective.


5. Recunoaste momentul in care trebuie sa pleci

Cand relatia cu seful merge din rau in mai rau, poti vorbi cu seful sefului sau iti poti “lua talpasita”. Nu are rost sa-ti omori neuronii si sa-ti stresezi si familia din cauza unuia caruia nu-i pasa de tine.
Poate pur si simplu nu te potrivesti cu mediul de lucru. De aceea, ca si inainte de o casnicie, e important sa te gandesti daca vei putea supravietui la job-ul respectiv, si abia apoi sa accepti.
Este posibil ca atunci cand lucrurile de la munca te frustreaza, tendinta este sa dai vina pe seful tau.
Totusi, calea cea mai diplomata este sa iti gestionezi relatia cu acesta, pentru ca lucrurile sa decurga normal si multumitor pentru ambele parti.
Pauza de cafea dureaza doar cateva minute si ti se dau din ce in ce mai multe sarcini.
Seful tau devine iritat cand ii vorbesti despre dezvoltarea carierei si iti vine greu sa iti aduni ideile. Lucrurile merg prost la job in mod frecvent si tu esti din ce in ce mai frustrata.
Pentru toate acestea, dai vina pe seful tau: "Te plictiseste o sarcina atat de banala. De ce nu o distribuie cuiva cu mai putina responsabilitate?";
"Ar trebui sa intervina mai putin in ceea ce fac si, in loc sa ma acuze, ar putea sa se puna in locul meu" etc.
Te regasesti in vreuna dintre aceste circumstante? Tot ce trebuie sa faci este sa te concentrezi asupra imbunatatirii relatiei cu seful tau, avand in vedere ca acesta iti poate determina ascensiunea in cariera sau, din contra, te poate determina sa renunti la un job care iti placea si in care erai buna.