Pagina 1 din 1

Cum putem spori eficienta in management

MesajScris: Lun Sep 21, 2009 8:49 pm
de Carmen Ionescu
Pana nu de mult, succesul unei companii se limita la maximalizarea profitului obtinut de aceasta, la randamentul inalt sau la calitatea serviciilor, acestea nefiind considerate, impreuna, ca avand o interconditionare reciproca, ci singulare, izolate unele de altele.

Astazi, eficienta constituie problema cea mai importanta, care poate fi datorata atat contributiilor individuale ale membrilor acesteia, cat si conjugarii eforturilor tuturor. Fara a pierde din vedere eficienta personala, se ia in considerare si investigarea intr-o mai mare masura a problematicii eficientei organizationale. Aceasta izvoraste din calitatea persoanelor angajate de a fi capabile sa se adapteze repede si bine specificului organizatiei in care vor fi incadrate si nu in ultimul rand de a fi “oamenii potriviti la locul potrivit”.

La nivelul oricarei organizatii sunt si vor fi necesare redefiniri, redirectionari si restructurari determinate de relatiile de putere (lider formal versus lider informal), ale tiparelor de comunicare si ale constantelor individuale si colective sau in functie de anumite modificari care uneori dezavantajeaza eficienta.

Spatiul social este locul de intalnire al unor vointe individuale, fiecare cu o anumita serie de atitudini. Atitudinile, antipatiile, simpatiile si nu in ultimul rand solidaritatile, joaca un rol esential. Starea psihica a fiecarui membru al organizatiei este influentata mai mult sau mai putin de climatul social din organizatie, ceea ce conduce la satisfactie sau insatisfactie, echilibru sau conflicte, eficienta sau ineficienta. Din interactiunea indivizilor ia nastere un comportament al grupului, al organizatiei, comportament care-si pune amprenta in mod direct asupra eficientei.

Au existat numeroase lucrari care s-au ocupat de relatia dintre studiul psihologic al organizatiei si eficienta. Printre primele cercetari, cea intreprinsa de Mayo si Western Electric, au evidentiat cu claritate superioritatea grupurilor coezive, in sensul ca un grup coeziv este si va fi peformant.

Pe de alta parte, managerul oricarei organizatiii doreste sa fie la curent cu ceea ce se intâmpla in interiorul acesteia, dorind o imagine reala a situatiei existente, deoarece uneori, trebuie sa gaseasca raspunsul la intrebari de genul:
“De ce unii dintre angajatii mei nu se implica mai mult in activitati?”
“De ce a scazut performanta unora dintre angajatii mei ?”
“De ce fluctuatia de personal este asa de mare?”.

Atunci cand managementul se sprijina si pe aplicarea psihologiei in domeniul muncii si organizatiei, se pot afla in mod cert raspunsurile la intrebarile de mai sus, dar si la multe altele, efectele pozitive asupra eficientei datorate factorului uman se imbunatatesc si sporesc.

Alte avantaje:
- pot fi angajate si persoane tinere, fara experienta profesionala, care au aptitudini pentru postul solicitat;
- se pot elimina riscurile de munca datorate factorului uman;
- se poate reduce fluctuatia in munca;
- se economisesc bani si timp, destinati unor angajati nepotriviti pentru postul solicitat;
- posibilitatea de formare si modelare a noului angajat pe specificul companiei este de 100%;
- se scurteaza timpul de formare profesionala a noului angajat;
- scad investitiile de formare profesionala;
- creste satisfactia in munca a angajatului.

Pentru a fi eficienti nu avem nevoie de o multitudine de lucruri ca locatii, echipamente si birouri. Cunoastem desigur, ca multe organizatii sunt eficiente, fara a detine aproape nimic si cu un capital fizic mic. Toate aceste organizatii au oameni, oameni care reprezinta atat sanse cat si provocari.

Autor: Carmen Ionescu, psiholog principal - Expert in evaluarea potentialului si a performantei
Cabinet Individual de Psihologie - Carmen Ionescu