Tulburarile de comunicare
Simptome:
- deteriorare in dezvoltarea limbajului expresiv, demonstrata de scorurile la masurarile standardizate ale dezvoltarii limbajului expresiv, administrate individual, care sunt substantial sub cele obtinute la masurarile standardizate, atat ale capacitatii intelectuale nonverbale, cat si ale dezvoltarii limbajului receptiv;
- dificulati in comunicare implicand atat limbajul verbal, cat si semnele lingvistice;
- vocabular considerabil redus;
- erori in conjugarea verbelor;
- dificultati in evocarea cuvintelor sau in crearea de propozitiuni de lungime sau complexitate corespunzatoare dezvoltarii;
- dificultatile lingvistice interfereaza cu performanta scolara sau profesionala ori cu comunicarea sociala;
- debit verbal redus;
- dificultati in achizitionarea de cuvinte noi, in reperarea cuvintelor sau erori de vocabular;
- propozitiuni scurte;
- structuri gramaticale simplificate, varietati reduse de structuri gramaticale (de ex., forme verbale);
- varietati reduse de tipuri de propozitiuni (de ex., propozitiuni imperative, interogative);
- omisiuni ale partilor decisive ale frazelor, utilizarea unei ordini insolite a cuvintelor
- ritm lent de dezvoltare a limbajului;
- copiii cu acest tip de tulburare incep sa vorbeasca adesea tarziu si trec mai lent decat in mod uzual prin diversele stadii de dezvoltare a limbajului expresiv;
- perturbare in fluenta si formularea limbajului, implicand un curs anormal de rapid si un ritm neregulat al vorbirii, si perturbari in structura limbajului („tumultus sermonis");
- deteriorare usoara a aptitudinilor de limbaj receptiv;
- poate fi acompaniata de anomalii EEG, date anormale la imagistica cerebrala, comportamente dizartrice sau apraxice ori de alte semne neurologice;
- cand tulburarea de limbaj expresiv este capatata, dificultati suplimentare in vorbire sunt, de asemenea, comune si pot include probleme de articulare motorie, erori fonologice, lentoare in vorbire, repetitii de silabe, intonatie monotona, patternuri de accentuare.
Cauze:
- istoric familial de tulburari de comunicare sau de tulburari de invatare;
- intarzieri in limbajul expresiv datorate deprivarii ambientale;
- tulburarea de limbaj expresiv poate fi capatata sau de dezvoltare;
- in tipul capatat, deteriorarea in limbajul expresiv survine dupa o perioada de dezvoltare normala, ca rezultat al unei conditii neurologice sau al unei alte conditii medicale generale (de ex., encefalita, traumatism craniocerebral, iradiere),
- in tipul de dezvoltare, exista o deteriorare in limbajul expresiv care nu este asociata cu o afectiune neurologica postnatala de origine cunoscuta.
(sursa: DSM-IV)