- capacitatea matematica (masurata prin teste standardizate de calcul sau rationament matematic, administrate individual) este substantial sub cea expectata de la etatea cronologica a individului, inteligenta masurata si educatia corespunzatoare etatii;
- tulburarea de calcul interfereaza semnificativ cu performanta scolara sau cu activitatile vietii cotidiene care necesita aptitudini matematice;
- daca este prezent un deficit senzorial, dificultatile in capacitatea de a calcula sunt in exces fata de cele asociate de regula cu acesta;
- un numar de alte aptitudini diferite poate fi deteriorat in discalculie, incluzand aptitudinile „lingvistice" (de ex , intelegerea sau denumirea termenilor, operatiilor sau conceptelor matematice si decodarea problemelor scrise in simboluri
matematice), aptitudinile „perceptive" (de ex, recunoasterea sau citirea simbolurilor numerice ori a semnelor aritmetice si adunarea obiectelor in grupe), aptitudinile „prosexice" (de ex, copierea corecta a numerelor sau cifrelor, tinerea minte pentru a fi adunate a numerelor de „reportat" si observarea semnelor operationale) si aptitudinile „matematice" (de ex, urmarirea secventelor procedeelor matematice, numararea obiectelor, in vatarea tablei inmultirii);
- este intalnita frecvent in combinatie cu dislexia sau cu disgrafia.