Varsta este o variabila pe care aproape toata lumea o pune in discutie, referitor mai ales, la capacitatea de comportare in general. Totusi, importanta ei este mai putin mare decat, in mod traditional o consideram, deoarece in viata noastra conteaza mai putin timpul astronomic; ceea ce conteaza cel mai mult este timpul psihologic. Acesta reprezinta adevarata varsta. In ultimul timp, am constatat ca varsta cronologica, cu toate caracteristicile ei pro sau contra, a inceput sa fie mult mai diversificata in ceea ce priveste dorinta obtinerii permisului de conducere auto.
In toate tarile unde conducerea vehiculelor cu motor necesita autorizatie sub forma permisului de conducere, s-au pus conditii numai de varste minime.
De exemplu, in Statele Unite ale Americii, 53 de state au acordat permisul de conducere in urmatoarele situatii:
Varsta minima: 14 ani / 1 stat; 15ani / 6 state; 16 ani / 5 state; 16,5 ani / 1 stat; 17 ani / 3 state; 18 ani / 7 state.
Diferentele importante intre varste ne determina sa ajungem la concluzia ca parerile asupra capacitatilor umane la o varsta sau alta sunt foarte diferite unele de altele.
Aproape toate jurisprudentele administrative pleaca de la ideea ca aptitudinea pentru conducerea autovehiculului este legata de o anumita dezvoltare corporala, intelectuala si caracteriala. Se justifica astfel, fixarea unei varste minime pentru obtinerea permisului de conducere, pentru a preveni insuficienta dezvoltare si maturizare corespunzatoare copilariei.
In tara noastra, potrivit legii, varsta minima este:
- cel putin cu trei luni inainte de implinirea varstei de 18 ani pentru categoriile/ subcategoriile A, B, BE, C1, C1E, C, CE, Tr, cu exceptiile legal prevazute;
- cel putin 16 ani impliniti pentru subcategoriile A1 şi B1;
- cel putin 21 de ani impliniti pentru categoriile D, DE, Tv si Tb, precum si pentru subcategoriile D1 şi D1E.
La varsta tanara, viitorul conducator auto va reactiona mai rapid, prin gestul cel mai potrivit la o situatie periculoasa, evitand prin aceasta, şi nu numai, expunerea la accidente. Coordonarea motorie este foarte buna, precizia miscarilor, orientarea rapida in spatiul rutier, rezistenta la oboseala, distributivitatea si mobilitatea atentiei, activismul, spontaneitatea, de asemenea foarte bune.
Dezavantajul acestei varste, din punct de vedere psihologic, o constituie lipsa maturitatii si prudentei, o anumita impulsivitate manifesta, uneori teribilismul si spiritul de aventura, toate acestea punandu-şi o amprenta nedorita asupra comportamentului la volan.
Inca nu s-a putut raspunde la intrebarea: care este limita superioara de varsta in obtinerea permisului de conducere auto, si aceasta deoarece au existat numeroase persoane peste varsta de 60 de ani care au obtinuit permis de conducere auto.
Foarte multe persoane sunt active in continuare si dupa varsta de pensionare. Cine s-ar fi gandit ca la 70 de ani un hunedorean a urmat o scoala de soferi? Nu numai ca el nu a luat in calcul varsta, dar a si pus in practica ideea de a obtine permis de conducere auto. Asa ca s-a apucat de invatat si a si luat permisul de conducere din prima incercare! Acesta a considerat si considera in continuare ca niciodata nu este prea tarziu sa faci ceva nou.
Un alt caz cu rol de exemplu il constituie o femeie britanica ce a reusit sa obtina, mult-visatul permis de conducere dupa 50 de incercari nereusite. In cei 27 de ani de cand tot da examen auto, femeia in varsta de 62 de ani a schimbat 20 de instructori si chiar a renuntat la cafea, scrie Daily Mail.
Majoritatea celor care au calauzit-o in tainele sofatului i-au spus sa renunte, pentruca nu are nici talent si nici reflexele necesare pentru a conduce un autovehicul.Teresa nu s-a dat batuta, insa a avut nevoie de 50 de examene pentru a intra in posesia permisului pe care si l-a dorit atat de mult.
Cu adevarat, dupa varsta de 65 de ani, procesul de imbatranire este amplificat de modificarile hormonale, insa exista si exceptii, asa cum am vazut din exemplele de mai sus.
Un aspect important pentru a conduce un autovehicul, este faptul ca odata cu inaintarea in varsta, miscarile devin mai greoaie, lipsite de suplete si mai ales forta. Scade elasticitatea miscarilor si a capacitatilor de efort fizic datorita diminuarii mobilitatii articulatiilor, pe de o parte, iar pe de alta, datorita atrofierii lor. La acestea se adauga cresterea fragilitatii oaselor prin rarefierea tesuturilor osoase, decalcifierii, ceea ce provoaca dureri osoase ( de coloana, discopatii) sau de tip sciatica, dureri reumatismale. Toate acestea, impreuna cu depozite disproportionale de grasime determina modificari de tinuta, postura, un confort mai mare numai in anumite pozitii.
In plan senzorial, dupa 60-65 de ani survin boli degenerative ale ochiului ca de exemplu, dezlipirea de retina si cataracta,auzul se modifica, de asemenea, scazand sensibilitatea absoluta auditiva. Sa nu uitam insa ca exista forme variate de protezare cu succes a vazului si auzului.
Viteza de reactie scade, in general, cam toate performantele referitoare la coerenta, continuitate si timp de reactie.Vigilenta are valori mai mici, justificate de modificarile din plan senzorial si mental, in special de capacitatea de a opera spontan informatiile.
In ceea ce priveste procesele psihice de cunoastere complexe, acestea sunt influentate de experienta cultural-intelectuala, dar si de capacitatile functionale constituite in timp, desi orice ar fi, acestea sunt intr-adevar relativ mai fragile la deteriorare. Concomitent, are loc o accentuare a emotivitatii, a nervozitatii si a starilor de irascibilitate, contrabalansate de autocontrol, maturitate si prudenta.
Inteligenta se mentine activa. Important este gradul de pregatire si instruire a persoanelor, ceea ce justifica si diferentele de curba de declin a inteligentei, evidente mai ales la varstele de 65-75 de ani. De exemplu, persoanele cu profesii intelectuale mentin mult mai antrenate capacitatile intelectuale si la varste inaintate, ceea ce ii capaciteaza, alaturi de celelalte insusiri, sa fie potentiali viitori conducatori auto.
Persoanele in varsta care sunt sanatoase, fara boli „distructive” si care poseda aptitudini, ar putea sa obtina permisul de conducere auto, avand in vedere ca batranetea este o stare de spirit, in primul rand!
Autor: Carmen Ionescu, psiholog principal
Cabinet individual de psihologie - Carmen Ionescu