Organizator: Asociatia de Terapie prin Joc si Dramaterapie din Romania
Data: ianuarie 2010
Locatia: Brasov
Durata: 3 ani
Data limita de inscriere: 05.12.2009
Pret: taxa de interviu 30 ron
Contact: Ioana Serb
E-mail: ion_as@yahoo.com
Cursurile sunt acreditate de catre Colegiul Psihologilor din Romania, astfel incat la finalul primilor 2 ani studentul va putea fi recunoscut ca si consilier, conform standardelor Colegiului Psihologilor, iar la finalul celor 3 ani va avea statutul de terapeut prin joc si dramaterapeut sub supervizare.
Dupa finalizarea cursurilor de formare de lunga durata (3 ani), terapeutul sub supervizare va trebui sa acumuleze inca 150 de ore de supervizare (o ora de supervizare la 3 ore de practica) pentru a deveni terapeut autonom.
Structura programului de formare este modulara, pe parcursul a 3 ani si este unica prin faptul ca ofera o calificare atat in dramaterapie, cat si in terapie prin joc. Programul pe parcursul celor trei ani cuprinde 450 ore de formare teoretica si aplicativa, 150 de ore de autocunoastere si dezvoltare personala si 60 ore de supervizare. La fiecare etapa a formarii este posibila acordarea unui certificat de competente, pana la terminarea intregii calificari.
Un modul teoretic consta in 30 de ore de predare in contact direct cu formatorul.
Un modul aplicativ consta in 30 de ore de practica plus orele corespunzatoare de supervizare.
Pe parcursul formarii vor fi parcurse un minim de 180 de ore de practica, sustinute de catre cel putin 60 de ore de supervizare (proportia fiind o ora de supervizare la 3 ore de practica).
Pentru fiecare nivel, cursantii trebuie sa parcurga un minim de 50 de ore de terapie personala (autocunoastere si dezvoltare personala), realizand un total de 150 de ore inainte de a primi atestarea ca terapeut. Terapia personala se va desfasura, pe cat posibil, in grup, sub indrumarea unui terapeut prin joc acreditat de ATJDR, dramaterapeut sau psihodramatist. Dintre cele 50 de ore de dezvoltare personala prevazute pentru fiecare nivel, 20 de ore constau in terapie individuala sau terapie bazata pe actiune; 30 de ore constau in terapie de grup.
Aceste ore se pot echivala integral pe baza certificatelor de autocunoastere si dezvoltare personala obtinute de la scoli de psihoterapie acreditate de CPR si agreate de catre CP a ATJDR.
Evaluarea consta intr-o combinatie dintre lucrari scrise si prezentari si se realizeaza de catre formatori. Pentru a se asigura o notare corecta se numeste si un examinator extern (ales din Consiliul Consultativ). Pe parcursul formarii vor exista auto-evaluari, evaluari ale colegilor si evaluari ale formatorului responsabil.
Resurse : toti studentii au acces la biblioteca de specialitate a Asociatiei de Terapie prin Joc si Dramaterapie din Romania, care include carti, articole, reviste, DVD-uri si casete video. Totodata, studentilor li se va pune la dispozitie un pachet didactic continand informatii despre curs, personal, procedure de evaluare si cercetare, precum si o bibliografie completa.
NIVELUL I:
Cursul de baza consta din 5 module: 4 module teoretice si un modul aplicativ de practica supervizata. Total numar ore teoretice si aplicatii practice : 150 ore ; Total ore supervizare : 10 ore.
Modul 1: Drama si Joc: concepte de baza in teorie si practica; intelegerea jocului din punct de vedere multi-cultural: jocul si drama ca sisteme de valori; paradigma CPR (corporalitate-proiectie-rol) ca practica si observatie
Modul 2: Joc si Atasament: creativitatea relatiilor; copiii care nu se joaca; intelegerea tulburarilor de atasament; utilizarea de catre terapeut a propriei persoane si a relatiei terapeutice
Modul 3: Drama si Procesul Creativ: structuri dramatice in dezvoltarea copilului (jocul neuro-
dramatic); adoptarea de roluri in viata si in drama; viziunea dramatica asupra lumii
Modul 4: Jocul si Drama cu persoane cu cu nevoi speciale: metode practice in joc, miscare, drama, text, improvizatie, papusi, povesti; planificarea programului (Modulul include lucrul cu copii mici, cu copii cu comportament dificil, adolescenti, persoane cu dificultati de invatare, persoane varstnice)
Modul 5 - aplicativ: Lucrul practic cu joc si drama: 30 de ore de aplicatii practice de joc si drama cu copii si adulti (15 ore cu fiecare grup), cu un minim de 10 ore de supervizare
Evaluare Nivel I: Un raport practic insotit de DVD, prezentat de catre student indrumatorilor si colegilor; un eseu care include construirea unui program pentru un anumit grup vulnerabil.
Dupa parcurgerea si finalizarea satisfacatoare a acestor module, studentii primesc un Certificat de lucrator prin joc si drama.
NIVELUL II:
Prerechizite : Parcurgerea integrala a modului I.
Cursul de nivel intermediar consta in 5 module: 3 module teoretice si 2 module aplicative de practica supervizata. Total ore teoretice si aplicatii practice : 150 ore. Total ore supervizare : 20 ore.
Modul 6: Joc, Drama si Rezilienta; gestionarea furiei si rezolvarea de conflicte; intelegerea copiilor scapati de sub control; consideratii pre-terapeutice; alegerea interventiei adecvate
Modul 7: Tava cu nisip (sandtray) si povestile: lucrul cu povestile personale si comunicarea non verbal in nisip; basmele si umbra; simbolismul si arhetipurile jungiene
Modul 8: Ritual si Societate: perspectiva antropologica asupra dramei si jocului; variatii cros-culturale ale simbolurilor si celebrarilor; rituri de trecere
Modul 9 - aplicativ: 30 de ore de lucru practic cu un client individual (adult sau copil) cu referinta si evaluare clare si un minimum de 10 ore de supervizare.
Modul 10 - aplicativ: 30 de ore de lucru aplicativ cu un grup de adulti sau copii cu referinta si evaluare clare si un minimum de 10 ore de supervizare.
Nota: studentii trebuie sa isi aleaga cele doua module de practica in asa fel incat sa cuprinda varste diferite (copii si adulti).
Evaluare Nivel II: studentii vor inregistra video cel putin 3 sesiuni pentru cele 2 module de practica si le vor prezenta pentru supervizare; vor prezenta extracte sub forma unei prezentari, care sa ilustreze aspect legate de atasament, pentru lucrul individual, si aspect legate de diamica de grup, pentru lucrul de grup.
Studentii vor prezenta un eseu bazat pe perspectivele cros-culturale si jocul si drama.
La finalizarea satisfacatoare a acestor module, studentii primesc Diploma ca lucrator prin joc si drama terapeutice, corespunzator statutului de consilier recunoscut de catre Colegiul Psihologilor din Romania.
NIVELUL III:
Cursul avansat consta in 5 module: 2 module teoretice si 3 module aplicative de practica supervizata. Total ore teoretice si aplicatii practice : 150. Total ore supervizare : 30 ore.
Modul 11: Stadiile complexe ale vietii: studentii pot alege 2 dintre urmatoarele: lucrul cu pierderea si doliul, lucrul cu persoanele din spectrul autist, lucrul cu dementele si ingrijirea persoanelor varstnice, lucrul cu familiile.
Modul 12: Mituri, Povesti si Texte: integrarea povestilor personale si arhetipurilor
Modul 13: 30 de ore de construire si implementare a unui proiect comunitar bazat pe arte si creativitate (minimum 8 ore de supervizare)
Modul 14: 30 de ore de lucru cu grupul intr-un spital de psihiatrie, in centru pentru tineri sau inchisoare (trebuie sa fie centru rezidential) (minimum 12 ore de supervizare)
Modul 15: 30 de ore de lucru individual sau de grup, in functie de specializarea si interesul studentului (minimum 10 ore de supervizare)
Evaluare Nivel III: studentii vor prezenta o piesa cu un singur personaj, bazata pe “calatoria lor de-a lungul cursului”; vor avea o prezentare Power Point in fata colegilor lor a uneia dintre stagiile practice, discutand scopurile, obiectivele, planificarea, colaborarea cu personalul. De asemenea, vor scrie detaliat despre unul din stagiile de practica, cu accent pe intelegerea observatie, evaluarii si schimbarii. .
La finalizarea satisfactoare a tuturor acestor module, a terapiei personale si a orelor de supervizare,
Studentii trebuie sa aiba in vedere ca cele precizate mai sus descriu orele teoretice si practice. Pe langa aceste ore, cerinta obligatorie este ca fiecare student sa petreaca un minim de 200 de ore suplimentare pentru fiecare modul din cele descrise mai sus pentru studiu individual, cercetare si vizite de teren.
Dupa terminarea satisfacatoare a programului de formare de trei ani (ore teoretice, aplicatii practice, supervizare si terapie personala) studentii vor primi Diploma Avansata ca terapeut prin joc si dramaterapeut sub supervizare. Acordarea diplomei poate fi amanata pentru un interval nu mai mare de 12 luni dupa terminarea formarii, pana cand sunt finalizate orele de devoltare personala si de supervizare.
NIVELUL IV
Statutul de terapeut prin joc si drama autonom se va obtine dupa completarea celor 210 ore de supervizare prevazute in Regulamentul ATJDR, proportia fiind o ora de supervizare la 3 ore de practica (cel putin 60 de ore in timpul celor trei ani de formare si restul dupa terminarea formarii). O treime dintre totalul de 210 de ore, adica 70 de ore, pot fi ore de supervizare de la egal la egal (intervizare sau peer-supervision). Supervizarea poate fi individuala sau de grup.
NIVELUL V
Dupa finalizarea satisfacatoare a nivelului IV, terapeutii prin joc si drama pot opta pentru parcurgerea nivelului V, pentru dobandirea statutului de terapeut formator/supervizor.
Pentru aceasta, sunt necesare : parcurgerea unui modul de 30 ore de formare de formatori, cu formatori ATJDR, 60 de ore asistare a unui terapeut formator ATJDR, parcurgerea a trei module teoretice de cate 30 de ore de supervizare, 20 de ore de supervizare a activitatii practice de supervizare (o ora de supervizare a supervizarii pentru trei ore de supervizare
Nota 1: După obtinerea Diplomei Avansate ca terapeut prin joc si dramaterapeut sub supervizare, cursantii vor urma in maxim 2 ani Nivelul IV si, optional, V.
Nota 2 : În cadrul programului formativ de bază, cursantii care nu au absolvit cursurile de psihopatologie, evaluare clinică si psihodiagnostic, vor urma aceste cursuri în cadrul cursurilor de formare continuă anexate ulterior programului formativ de bază.
Pentru inscrierea pentru programul formativ de trei ani, fiecare aplicant trebuie sa trimita un CV profesional cat mai detaliat (in romana si engleza), o scrisoare de motivatie si documentele care sustin declaratiile din CV. Recomandam sa cuprindeti in CV toate experientele de formare in terapie prin joc si in dramaterapie, fie in cadrul cursurilor sustinute de catre Dr. Sue Jennings si colaboratorii acesteia, fie in alte contexte, precum si experientele de terapie/dezvoltare personala precedente sau formari in alte scoli de terapie.
Actele solicitate vor fi trimise pe mail la adresa ion_as@yahoo.com, cu mentiunea « Inscriere formare », pana la data de 05.12.2009.
Interviurile de selectie vor avea loc in cursul lunii decembrie, in Brasov. Vor fi chemate pentru interviu doar persoanele selectate in urma analizei dosarului trimis. Taxa de interviu este de 30 de lei.
Cursurile de formare se vor desfasura in Brasov, incepand cu ianuarie 2010, sub directa indrumare a lui Sue Jennings PhD. Pentru detalii legate primul an de curs (program, taxe) va rog sa consultati fisierul atasat (program anul I). Acest program poate suferi modificari usoare in cursul anului viitor, in cazul unor evenimente neprevazute.
Pt. persoanele care au urmat pana in prezent cursuri de terapie prin joc si dramaterapie : aceste situatii vor fi discutate si analizate, pe baza dosarului trimis, de catre comisia ATJDR pentru a se decide nivelul de pregatire actual si nivelul de intrare in programul de formare de lunga durata.
In situatia in care aveti nevoie de alte informatii sau clarificari, va rog nu ezitati sa imi scrieti la aceasta adresa de e-mail.