Debut si evolutie:
- este o tulburare continua si dureaza toata viata.
Simptome:
- deteriorarea sustinuta si severa in interactiunea sociala;
- deteriorare semnificativa clinic in domeniul social, profesional sau in alte domenii importante de functionare;
- lipsa de intelegere a conventiilor de interactiune sociala;
- abordarea celorlalti este facuta intr-o maniera excentrica, unilaterala, prolixa si insensibila;
- deficitele sociale sunt foarte severe iar preocuparile sunt atotcuprinzatoare si interfereaza cu achizitionarea aptitudinilor fundamentale;
- deteriorarea in interactiunea sociala reciproca este globala;
- poate exista incapacitatea de a stabili relatii cu egalii corespunzatoare nivelului de dezvoltare;
- indivizii mai mici pot avea putin sau niciun interes in a stabili amicitii;
- indivizii mai mari pot fi interesati de amicitii, dar sunt lipsiti de intelegerea conventiilor interactiunii sociale;
- poate exista o lipsa a cautarii spontane de a impartasi cu altii satisfactia, interesele sau realizarile (de ex, nu arata, nu aduc sau nu specifica obiectele care-i intereseaza);
- poate fi prezenta lipsa de reciprocitate emotionala sau sociala (de ex, nu participa activ la jocurile sociale simple, prefera activitatile solitare sau implica pe altii in activitati numai ca instrumente sau ajutoare „mecanice";
- deficitul social este sever si este definit de lipsa de reciprocitate sociala care se manifesta printr-o abordare sociala excentrica si unilaterala a altora mai curand decat prin indiferenta emotionala sau sociala (de ex, urmareste un subiect de conversatie indiferent de reactiile celorlalti);
- o deteriorare semnificativa clinic in adaptarea sociala, care poate avea un impact important asupra autonomiei sau functionarii ocupationale ori a altor domenii importante de functionare;
- deficitele sociale si patternurile restranse de interese, activitati si comportamente sunt sursa unei incapacitati considerabile;
- pot fi afectate aspecte mai subtile ale comunicarii sociale (de ex , schimbul tipic in conversatie);
- poate exista deteriorare marcata in uzul a multiple comportamente nonverbale de reglare a comunicarii si interactiunii sociale (de ex, privitul in fata, expresia faciala, gesturile si posturile corporale);
- dificultatile in comunicare pot duce la disfunctie sociala si la incapacitatea de a realiza si utiliza regulile conventionale ale conversatiei, la incapacitatea de a realiza semnele nonverbale si la capacitati reduse de autoconducere (automonitonzare);
- copilul poate fi descris ca vorbind inainte de a merge, parintii crezand ca copililul este precoce (adica, are un vocabular bogat sau „adult");
- poate fi observata variabilitatea functionarii cognitive, adesea cu intensificari in domeniile aptitudinii verbale (de ex, in vocabular, memoria auditiva de rutina) si diminuari in ariile nonverbale (respectiv, aptitudinile vizuomotorii si vizuospatiale);
- dezvoltarea de preocupari circumscrise la un anumit interes sau subiect despre care individul poate aduna un mare volum de fapte si informatii;
- preocupare persistenta pentru parti ale obiectelor;
- simptomele de hiperactivitate si de inatentie sunt frecvente;
- dezvoltarea unor patternuri repetitive, restranse, de comportament, interese si activitati;
- unii indivizi cu tulburarea Asperger pot prezenta patternuri de comportament sugerand tulburarea obsesivo-compulsiva, insa aceste interese sunt sursa unei placeri sau confort;
- sunt prezente patternuri repetitive, restranse, de comportament, interese si activitati;
- poate fi prezenta inabilitatea motorie, dificultatile motorii pot contribui la respingerea de catre egali si la izolarea sociala (de ex, incapacitatea de a participa la sporturile de grup);
- manierisme motorii repetitive si stereotipe (de ex,, fluturatul sau rasucitul mainilor sau degetelor sau miscari complexe ale intregului corp);
- tulburarea este diagnosticata mult mai frecvent (de cel putin cinci ori) la barbati decat la femei;
Efecte:
- indivizii cu tulburarea Asperger pot fi persecutati de altii;
- sentimentele de izolare sociala si capacitatea crescuta de constientizare pot contribui la aparitia depresiei si anxietatii in adolescenta si in perioada de adult tanar.