Scoala vietii
Educatia este procesul de interactiune si feedback pe care il primim de la mediul nostru. Cabala ne invata cum sa stapanim puterea mediului nostru, pentru a ne educa in aceasta lume in schimbare.
Care este cea mai timpurie amintire din copilarie pe care o aveti? Daca sunteti ca mine, probabil ca acele amintiri se plaseaza in jurul varstei de 4 sau 5 ani.
Aceia dintre voi care aveti o viziune mai clara, sau care ati avut sansa sa priviti un copil, aveti parte de o minunata transformare care se desfasoara in fiecare zi. Cu totii ne incepem viata cu doar cateva aptitudini instinctive – cum sa sugem, cum sa apucam un deget sau cum sa plangem cand nu ne convine ceva.
Toate nevoile noastre sunt acoperite instantaneu de parintii nostri indragostiti nebuneste de noi.
Insa curand, incepem sa invatam cum sa ne manipulam mediul. Poate ca acea grimasa draguta pe fata noastra intotdeauna ii starneste mamei rasul, asa ca, in mod natural, incercam sa o repetam. Descoperim ca, daca ne roadem zornaitoarea, gingiile noastre se simt bine, asa ca incepem sa cautam un mod de a aduce zornaitoarea in gura, in loc sa ne intepam in ochi cu ea. Practic, in fiecare moment al starii sale de veghe, mintea bebelusului face noi conexiuni despre modul in care functioneaza si interactioneaza corpul sau si mediul.
Pe masura ce avansam in copilarie, ne largim din ce in ce mai mult orizonturile si evaluam fiecare noua situatie, pentru a determina cum sa capatam cat mai multa placere cu putinta, cu cele mai mici eforturi pentru a o obtine. Pentru noi, asta e la fel de natural ca si respiratia, iar lumea ne da feedback instantaneu, ca sa ne ajute sa facem ajustari. Ce fetita n-a invatat pana la varsta de 6 ani ca, daca se uita la batranul, dragul tatic cu ochi mari si spune Te rooog!, cel mai probabil ca o sa primeasca ceea ce vrea? Cati baietei n-au aflat pe spinarea lor ca, daca se iau de cel mai mare si mai tare baiat din clasa, rezultatele o sa fie proaste?
Poftiti in clasa
Circumstantele anume care merg sau nu merg pentru noi, in mediul nostru, ne modeleaza comportamentul si viitorul cu o forta aproape imposibil de deviat mai tarziu, in viata. Cu toate acestea, aceasta forta puternica si inevitabila nu este ceea ce avem in minte atunci cand vorbim despre educatie. In schimb, folosim termenul pentru a ne referi la o colectie de fapte, aptitudini si idei care ne sunt impuse de o autoritate exterioara. In mod real, practic toata aceasta educatie oficiala e pierduta aproape imediat ce copilul a iesit din clasa. Cat dintre voi pot sa enumere numele presedintilor sau capitalele tuturor celor 50 de state? Stiti sa rezolvati o ecuatie polinomiala, sau va amintiti care e diferenta intre legaturi ionice si legaturi covalente?
Concentrarea noastra pe o educatie bazata pe fapte si pe cifre are mai multe consecinte nefericite. Pentru multi, procesul este atat de dureros, incat creeaza o aversiune permanenta fata de invatare. Multi oameni abia asteapta sa termine scoala si sa invete aptitudinile elementare necesare pentru locul de munca, pentru a putea incheia cu invatamantul. Schimbarile de viata care necesita dobandirea de noi aptitudini sunt extrem de traumatice, in loc sa fie pur si simplu o noua etapa in viata.
Prin ce ne dezamageste educatia
Insa probabil ca lucrul si mai important este ca atentia noastra concentrata pe invatarea in clasa ne amorteste in fata adevaratei educatii, care ne este disponibila prin propria noastra explorare a lumii. In mod inconstient, cu totii suntem influentati de mediul nostru. Reactionam si facem ajustari, in functie de placerea sau de durerea pe care ne-o provoaca actiunile noastre. De fiecare data cand mediul nostru se schimba, fie ca e vorba de ceva simplu, cum ar fi cunoasterea unui prieten nou, sau de ceva care ne schimba viata, cum ar fi o casatorie, un nou loc de munca sau o mutare, trebuie sa invatam noi „reguli” de comportament si sa ne ajustam la circumstantele in schimbare. Insa imaginati-va puterea pe care am avea-o la indemana daca ni s-ar preda aptitudinile necesare pentru a utiliza activ acest mecanism, ca sa ne modeleze viata si lumea din jurul nostru? Sensibilitatea noastra la relatiile cauza si efect din lume s-ar mari exponential daca am urmari si ne-am acorda la acest feedback.
Raspunsuri pentru o noua lume
De fapt, aceasta este solutia pentru multe din crizele cu care ne confruntam astazi in lume. Lumea din jurul nostru s-a schimbat fundamental: acum, traim intr-o lume globala, interconectata. Problema este ca am crescut intr-o lume in care concurenta, independenta si izolarea erau norma. Aptitudinile si comportamentele care functionau in acea lume veche nu mai sunt abordari potrivite in lumea cea noua, iar intamplarile din lumea din jurul nostru ne transmit acest mesaj clar si tare. Insa noi ne-am pierdut capacitatea de a il auzi.
Raspunsul? Trebuie sa adoptam un concept mai vast de educatie si sa invatam sa o folosim in avantajul nostru. Trebuie sa ne acordam la ceea ce ne spun clar intamplarile din lume: ca problema este la nivelul legaturii dintre noi. Trebuie sa ne ajustam, pentru a fi in aliniere cu acest mesaj, in loc sa continuam sa incercam sa potrivim solutii vechi pe niste circumstante noi. Instrumentele pentru a ne acorda la aceste noi circumstante de interconectare globala se pot gasi in metodele Cabalei, care ne invata cum sa transformam relatiile omenirii intr-un mod benefic reciproc si global. Cabala poate sa ne arate cum sa ne intoarcem la scoala vietii, in care patrundem in fiecare experienta cu ochii deschisi, cautand conexiunile si consecintele, la fel ca atunci cand eram copii.
Raspunsurile sunt aici, doar ca noi nu ne uitam. Si astfel, putem sa identificam aptitudinile pe care e cu adevarat important sa le stim in viata, noi si copiii nostri. (de Riggan Shilstone)