Pornind de la afirmatia lui Socrate "Cunoaste-te pe tine insuti", inteligenta emotionala este data de capacitatea individului de a percepe si intelege emotiile celuilalt, de a se pune in locul celuilalt, pe scurt: de a putea dezvolta si urmari derularea actiunii. Inteligenta emotionala este cea care ne ajuta sa construim relatii si sa comunicam in diferite medii si situatii.
Copiii mici au dificultati in a se pune in locul celorlalti, gandesc in perspectiva propriilor nevoi. Insa, nu pot pot explica de ce au aceste nevoi. In normalitate, copilul invata ca si celalat are un “eu” (interior) cu pareri, planuri si sentimente si scopuri proprii.
Perceperea si exprimarea emotiilor este realizata din primele luni de viata prin recunoasterea expresiilor faciale – bucurie, tristete, furie.
De la varsta de 3 ani, copilul este capabil sa faca predictii asupra modului in care o situatie determina o emotie, de exemplu: bucuria sau tristetea mamei.
Intelegerea dorintelor se refera la ceea ce o persoana vrea, doreste. Dorintele sunt intelese de copii chiar de la varsta de 2 ani, de exemplu, “batutul din picior si din degete” – nerabdarea.
Dezvoltarea inteligentei emotionale este realizata la copii si prin intelegerea jocurilor de tipul “a pretinde ca ...” sau “a se preface ca ..”, inca de la varsta de 2 ani, si se definitiveaza in jurul varstei de 3-4 ani.
O alta caracteristica a dezvoltarii copilului legata de inteligenta emotionala o reprezinta intelegerea “credintelor”, concept ce sta la baza formularii de scopuri si a realizarii de comportamente intr-o maniera specifica si unica, umana. Intelegerea oamenilor ca avand credinte adevarate si false reprezinta un punct central in intelegerea oamenilor.
Beneficiile dezvoltarii inteligentei emotionale la copii conduc la cresterea capacitatii: de a fi mai sensibili la sentimentele celorlalti; de a “negocia relatii de prietenie“ prin citirea si raspunderea la intentii; de a citi nivelul de interes din vorbirea celuilalt; de a intelege greselile celuilalt; de intelegere a regulilor nescrise sau conventionale.
Toate aceste elemente au ca start de pornire varsta de 2-3 ani si vor continua toata viata.
Copiii intre 3-7 ani iau contact cu lumea exterioara si, in acelasi timp, se pregatesc pentru a deveni “oameni mari”, iar rezultatul il vor primi in urma “examenului” numit “viata”.
Articol realizat de Iulia Pantazi, psiholog
Cabinet individual de psihologie - Iulia Pantazi
..