Distorsiunea cognitiva este o schema cognitiva prin care are loc o evaluare cu caracter disfunctional. In urma acesteia sunt generate emotii negative si comportamente dezaptative.
Exemple de distorsiuni cognitive (descrise de Beck, Burns, Aronson):
- gandirea dihotomica - se caracterizeaza prin folosirea extremelor "alb sau negru", "totul sau nimic";
- suprageneralizarea - caracteristicile unui eveniment particular sau singular capata sens de tipar, se aplica la toate celelalte;
- etichetarea - a greseala este generalizata (daca am gresit la examen, inseamna ca sunt prost);
- imperativele categorice - interpretare absolutista "trebuie sa ma iubeasca";
- personalizarea - atribuirea unor vini disproportionate in raport cu factorii care au condus la producerea unui eveniment;
- citirea gandurilor - "crede ca nu ma intereseaza";
- ghicirea viitorului - "am sa pic examenul";
- catastrofizarea - "ce am sa fac daca nu voi trece interviul?";
- ignorarea pozitivului - "oricine poate sa faca acest lucru"
- filtrarea negativa - "ce daca de fiecare data iau nota mare, astazi am luat doar insuficient";
- judecata afectiva;
- blamarea;
- realizarea unor comparatii inechitabile;
- orientarea plina de regrete pe trecut;
- orientarea pe "ce ar fi daca?"
- centrarea exclusiv pe evaluare;
- respingerea argumentelor;