Metode practice corectiv-terapeutice
Cursul este adresat psihologilor cu drept de libera practica acordat de catre Colegiul Psihologilor din Romania in regim de supervizare/autonom/specialist, psihologilor ce activeaza in domeniul clinic, de invatamant, studentilor /masteranzilor /absolventilor interesati de domeniul specificat, studentilor /masteranzilor /absolventilor ai facultatilor cu profil psihologie, psihopedagogie speciala, pedagogie, asistenta sociala, sociologie care doresc sa isi aprofundeze cunostintele s.a.
Organizator: Cabinet individual de psihologie - ePsiho - Comaneanu Maria
Data: noiembrie 2012
Durata: 24 ore efectuate in 2-3 zile, sustinute la o data ulterioara definitivarii formarii grupei si de comun acord cu participantii
Pret: 400 lei / persoana / 24 ore
Contact: Psiholog Maria Comaneanu
E-mail: epsiho.cabinet@yahoo.com
Tel: 0734-218.855
Locatia: Bucuresti
COMPETENTE: la sfarsitul cursului se vor elibera diplome participare/ certificate de absolvire, cu un numar de 24 creditate acordate de catre Colegiul Psihologilor din Romania.
TEMATICA: Modalitati de intelegere si lucru referitoare la copiii normali cu probleme logopedice si copiii cu nevoi speciale, precum si o abordare terapeutica a elementelor psiho-patologice la copiiii cu nevoi speciale.
PROGRAMA
CAPITOLUL I
1. Serviciile psihologice
2. Comisia de psihologie educationala, consiliere scolara si vocationala - Proceduri de atestare in conformitate cu Normele metodologice de aplicare a Legii 213/2004 ale Colegiului Psihologilor din Romania
4. Psihologia copilului normal si psihologia copilului cu deficiente. Psihopedagogia speciala - locul si rolul conceptelor de „cerinte speciale”, „integrare”, „diferentiere”, „incluziune”
5. Tulburarile de invatare si tulburarile de dezvoltare
6. Principalele categorii de persoane cu cerinte speciale (deficiente mintale/de intelect, deficiente senzoriale, deficiente fizice si/sau neuromotorii, dificultati de invatare, deficiente asociate/multiple, tulburari de limbaj)
7. Deficienta mintal, tulburarea de comportament si efectele tulburarilor de comportament (depistarea si diagnosticarea deficientelor mintale, clasificare si tipologie, tablou clinic si psihopedagogic)
8. Evaluarea /psihodiagnoza complexa - depistare si stabilirea diagnosticului diferential (evaluarea ca proces continuu si complex, evaluarea ca interventie educational-recuperatorie, metode si mijloace de investigatie psihopedagogice)
8.1. Fisa Psihopedagogica (modalitate de completare pe fiecare dimensiune utilizand limbajul de specialitate; exemple de modele completate)
9. Evaluarea specifica limbajului - depistare si stabilirea diagnosticului diferential (raportul dintre normalitate si abatere in vorbire) (etape ale depistarii prin prezentari de cazuistica)
9.1. Prezentare cazuistica video si/sau audio (modalitati de evaluare logopedica utilizand probele specifice- aplicatie practica in grup; momente interactive cu participantii)
9.2. Logopedia (trasaturile caracteristice tulburarilor de limbaj)
9.3.Clasificarea tulburarilor de limbaj (criterii de clasificare a tulburarilor de limbaj)
9.4. Psihodiagnosticul logopedic (principii terapeutice)
9.5.Fisa de Examinare Logopedica Complexa (delimitare conceptuala si exemplificare) (modalitate de completare pe fiecare dimensiune utilizand limbajul de specialitate- aplicatie practica pe un model de fisa logopedica; exemple de modele completate)
10. Studii de caz - Prezentare cazuistica video si/sau audio (discutii libere)
CAPITOLUL II
1. Probe de evaluare logopedica (delimitari conceptuale, Fisa de evaluare) (prezentarea unor probe principale cu modalitate de lucru, aplicare, interpretare, evaluare - aplicatie practica; exemple de fise completate)
2. Tulburari de pronuntie – dislalia
2.1. Definitie, tipologie si simptomatologie, forme clinice
2.2. Specificul tulburarilor de pronuntie la copilul normal si copilul cu deficiente
2.3. Probe logopedice pentru diagnosticarea dislaliei (prezentarea unor probe principale cu modalitate de lucru, aplicare, interpretare, evaluare; aplicatie practica- lucru individual si in echipa; exemple de fise completate)
2.4. Programul terapeutic complex pentru corectarea dislaliei - Etape
2.4.1.Terapia cu caracter general
- educarea miscarilor articulatorii
- educarea respiratiei
- educarea auzului fonematic
2.4.2. Terapia specific logopedica
- emiterea sunetului
- consolidarea sunetului
- automatizarea sunetului
2.5. Exemple de programe terapeutice
2.6. Prezentare cazuistica (audio si/sau video) (prezentarea in detaliu a cel putin unui program terapeutic)
2.7. Grupuri de lucru – realizarea unor programe terapeutice de corectare a dislaliei (aplicatie practica- lucru individual si in echipa; exemple de programe realizate, discutii libere)
CAPITOLUL III
1. Tulburari lexico-grafice – dislexia-disgrafia
1.1. Definire concepte, tipologia tulburarilor lexico-grafice,simptomatologie, clasificare
1.2. Forme specifice ale dislexo-disgrafiei la copiii normali si copiii cu deficiente
1.3. Probe pentru examinarea lexiei si grafiei in vederea diagnosticarii tulburarilor lexico-grafice (prezentarea unor probe principale cu modalitate de lucru, aplicare, interpretare, evaluare; aplicatie practica- lucru individual si in echipa; exemple de fise completate)
1.4. Programul terapeutic complex pentru corectarea tulburarilor lexico-grafice – etape (prezentarea in detaliu a cel putin unui program terapeutic)
1.5. Exemple de programe terapeutice (exemple de programe realizate; aplicatie practica- lucru individual si in echipa)
1.6. Prezentare cazuistica (audio si/sau video)
1.7. Grupuri de lucru – realizarea unor programe terapeutice de corectare a tulburarilor lexico-grafice (aplicatie practica- lucru individual si in echipa)
CAPITOLUL IV
1. Prezentare succinta a altor tulburari de limbaj (balbaiala, retardul de limbaj, alalia, tulburari de voce, mutismul electiv) si tulburari de spectru autist, sindromul Down– delimitari conceptuale, forme clinice, simptomatologie, diagnosticul diferential
2. Exemple de programe terapeutice – etape (exemple de programe speciale, cu accent pe prezentarea programului terapeutic in tulburarea de autism si in sindromul Down)
3. Prezentare cazuistica (audio si/sau video)
4. Exercitii practice pentru parinti (etapele procesului de colaborare familie-logoped, fise de evidenta pentru parinti)
5. Programul educational individualizat
6. Studii de caz - Prezentare cazuistica video si/sau audio
7. Grupuri de lucru – realizarea unor programe terapeutice de corectare a tulburarilor (aplicatie practica- lucru individual si in echipa, discutii interactive)
CAPITOLUL V
1. Despre consilierea psihopedagogica si psihodiagnoza
2. Evaluarea psihologica
3. Fisa psihologica – Metode si mijloace utilizate in evaluareaPsihologica – Aplicatii practice a unor teste/scale de evaluare psihologica (prezentarea unor probe principale cu modalitate de lucru, aplicare, interpretare, evaluare - aplicatie practica modalitate de completare pe fiecare dimensiune utilizand limbajul de specialitate; intocmirea unui profil psihologic; exemple de fise completate)
4. Planificarea programului de interventie terapeutica (prezentare fisede lucru, exemple de programe realizate; aplicatie practica- lucru individual si in echipa)
5. Modalitati de interventie psihoterapeutica (programe de lucru, jocuri si exercitii)
6. Studii de caz (delimitari conceptuale clinice si investigative, exemplificare)
Cabinet Individual de Psihologie - ePsiho - Comaneanu Maria