Conferinta Nationala a Psihologilor Scolari, editia a IV-a
Conferinta se adreseaza psihologilor, psihopedagogilor, celor care activeaza in domeniul pedagogiei primare si prescolare, studentilor de la aceste specializari, precum si oricaror persoane interesate de tematica propusa de noi.
Organizator: Asociatia Nationala a Psihologilor Scolari
Perioada de desfasurare: 25-26 octombrie 2013
E-mail: contact@anps.ro
Tel: 0749-303.119
Locatia: Baile Felix, Hotel Termal
Va propunem un numar de 7 workshop-uri la care va puteti inscrie prin completarea formularului de pe pagina web a asociatiei(dupa rezumatul ultimului workshop). Este posibil ca unele workshop-uri sa se suprapuna ca interval orar, de aceea va rugam sa va inscrieti la maxim doua.
Prof. univ. dr. Adrian Opre - Managementul emotiilor disfunctionale si a comportamentelor disruptive la copii prescolari si elevi
Rezumat: O analiza atenta a mediului educational romanesc releva faptul ca in ultimii ani emotiile si comportamentele nesanatoase etalate de copii au cunoscut o crestere ingrijoratoare. Consecintele pe termen mediu si lung constituie pentru educatori, dascali, parinti si mai ales psihologi scolari o reala provocare. Constienti de aceste nevoi si bazandu-ne pe experienta noastra practica in domeniu, am elaborat si testat in medii educationale autohtone pachete de interventie cognitiv-comportamentala cu valente profilactic-curative. Prin structura, continutul si strategiile de derulare, aceste metode de interventie sunt adaptate la particularitatile socio-culturale si educationale romanesti, precum si la specificitatea profilului cognitiv si socio-emotional al copiilor de diferite varste. Pentru a le spori utilitatea am dezvoltat sesiuni de formare destinate echiparii psihologilor, cadrelor didactice, dar si parintilor, cu abilitati de management al emotiilor si al comportamentelor disruptive ale copiilor. Workshopul se adreseaza tuturor psihologilor implicati in consilierea copiilor de varsta scolara si/sau prescolara. Cu un accent evident pe pregatirea practica, vom oferi participantilor atat date privind logica elaborarii si organizarii secventelor de interventie, cat si mai ales o serie de strategii si trucuri de maximizare a beneficilor programelor de interventie, extrase din experienta noastra personala.
Conf. univ. dr. Florin Alin Sava - Modelarea prin ecuatii structurale
Rezumat: Scopul acestui workshop este acela de a acoperi principalele tipuri de modelare: analiza de cale, analiza factoriala confirmatorie si analiza variabilelor latente. Prin intermediul AMOS Graphics, participantii vor avea ocazia de a observa cum se construieste, testeaza si revizuieste un model structural. Nu sunt necesare cunostinte anterioare pe aceasta tema, dar ar fi indicat sa existe cunostinte despre metode de analiza a datelor specifice studiilor corelationale (de exemplu regresia liniara sau corelatia partiala).
Lect. univ. dr. Elena Anghel Stanila - Demers experiential centrat pe gestionarea nevoii de performanta inalta la adolescenti in grupul de dezvoltare personala
Rezumat: Nevoia de performanța inalta este din ce in ce mai prezenta la adolescenții care isi proiecteaza alaturi de parinții lor intregul demers universitar in afara granițelor țarii, invocand slaba calitate a invațamantului romanesc. Viciile de evaluare ale sistemului preuniversitar, standardele diferite ale universitaților din alte țari, perspectivele anxioase ale traiului pe cont propriu departe de casa de la o varsta foarte frageda sunt factori care ii determina pe adolescenți sa-si creasca nivelul de asteptare in raport cu performanța scolara. Timpul pare sa nu le mai ajunga, activitațile specifice varstei devin din ce in ce mai greu de gestionat pana ajung sa fie abandonate, teniunile intre generații sporesc date fiind toate aceste transformari pe care parinții nu reusesc sa le gestioneze, comparand viața copilului lor cu propria viața la varsta adolescenței. In tot acest context, imaginea de sine si stima de sine a adolescenților sunt profund afectate iar asteptarile pe linia performanței profund inselate. Grupul de dezvoltare are menirea de a-i ajuta pe adolescenți sa gestioneze situațiile cu care se confrunta pe linie scolara, sa-si creeze o imagine de sine realista care sa susțina increderea in sine, stima de sine si un nivel realist de performanțe.
Prof. univ. dr. Mariana Caluschi, medic psiholog Ana Maria Murariu, reflexo-terapeut psiholog Gianina Lupu - Educatia sinergetica in dezvoltarea personala
Rezumat: In baza modelului didactic creativ Brancusian (elaborat de dr. Mariana Caluschi) urmarim sa formam la participanți o viziune sintetic-creativa si sinergetica privind principalele direcții de acțiune in dezvoltarea personala. In activitate, accentul se va pune pe implicațiile acestor direcții de acțiune in procesul consilierii si orientarii scolare/vocaționale in primul rand. Obiectivele workshop-ului sunt: (1) Conceperea si conturarea procesului dezvoltarii personale ca un cadru si mediu stimulativ si susținator al orientarii vocaționale pe tot parcursul vieții; (2) Constientazarea principiului educației sinergetice in procesul complex al dezvoltarii orientarii in cariera pe tot parcursul vieții ca o abilitate psihosociala complexa in cadrul procesului dezvoltarii personale continue; (3) Formarea abilitații autoascultarii active ”a dialogului corpurilor” in dezvoltarea personala cu implicații in descoperirea vocației. In cadrul workshop-ului se vor experimenta cateva tehnici de autoascultare activa.
Conf. univ. dr. Cecilia Sas, asist. univ. drd. Denisa Ardelean - Valorificarea studiului de caz in realizarea programului de interventie personalizat
Rezumat: Workshop-ul pe care il propunem are drept obiectiv formarea capacitatii de a valorifica rezultatele cunoasterii psihopedagogice a copiilor/elevilor in vederea realizarii unor programe de interventie psihopedagogica adaptate problemelor si dificultatilor scolare sau de natura socio-emotionala si/sau comportamentale ale acestora. Avand in vedere faptul ca in practica educationala realizata cu copiii cu CES, programele de intrerventie sunt cel mai adesea focalizate pe continuturile invatarii, ignorandu-se substratul psihologic al deficientelor sau dificultatilor intampinate de copil in adaptarea la activitatile si cerintele de tip scolar, propunem un model de lucru integrat care sa fie orientat inspre recuperarea sau stimularea functiilor psihice deficitare. Pornim de la premisa ca orice performanta a copilului este grefata pe functii si capacitati psihice al caror nivel de dezvoltare poate si trebuie sa fie cunoscut, ca orice imbunatatire a nivelului de manifestare/functionare in plan psihologic a acestor functii va determina imbunatatirea performantelor nu numai in plan psihocomportamental ci si in sarcini de tip scolar.
Lect. univ. dr. Gabriel Roseanu, lect. univ. dr. Dan Patroc - Gandirea critica - o unealta esentiala pentru psihologie si invatamant
Rezumat: Obiectivele pe care ni le propunem in cadrul acestui workshop sunt urmatoarele: (1) dobandirea de cunostinte cu privire la principiile gandirii critice; (2) formarea deprinderilor de analiza critica a cunostintelor actuale din domeniul psihologiei si educational; (3) dezvoltarea unei atitudini critice fata de cercetarile stiintifice din domeniul psihologiei si educational; (4) formarea unei atitudini critice fata de propriile rezultate obtinute in cadrul unor cercetari. Printre temele de discutie care vor fi abordate se numara principiile gandirii critice, sursele de cunoastere in domeniul psihologiei si educatiei, utilitatea gandirii critice in analiza cunostintelor dintr-un anumit domeniu, modalitati de autodezvoltare a gandirii critice, modalitati de dezvoltare a gandirii critice la copii, modalitati de analiza critica a unor mituri cu privire la educatie si psihologie, analiza critica a propriilor idei; analiza critica a ideilor altor specialisti. Workshop-ul se adreseaza psihologilor, psihopedagogilor, sociologilor, asistentilor sociali, cadrelor didactice, studentilor interesati de imbunatatirea deprinderilor de analiza critica a unor lucrari stiintifice.
Conf. univ. dr. Camelia Dindelegan - Abordare clinica si psihoterapeutica in patologia dependentei de alcool si a dependentei de jocuri de noroc
Rezumat: Alcoolismul este o boala primara, cronica, adesea progresiva si fatala. Manifestarile si dezvoltarea ei sunt influentate de factori genetici, psihosociali, de mediu, si se caracterizeaza prin: scaderea controlului asupra consumului de alcool, interes pentru alcool, consum de alcool in ciuda consecintelor adverse, distorsiuni in gandire-negare. Dependenta de jocuri de noroc sau adictia de jocuri de noroc descrie un comportament distructiv care apare atunci cand oamenii isi petrec prea mult timp si bani facand pariuri care cauzeaza distrugerea aspectelor din viata acestora, cum ar fi familia sau locul de munca. Acesti oameni devin adeptii acestor comportamente si sunt incapabili sa se opreasca din jucat, chiar daca acestia ajung sa-si faca datorii, isi distrug relatii importante si apar probleme serioase la locul de munca. Cele mai multi dintre persoanele care se confrunta cu astfel de probleme nu se opresc pana nu obtin castigul cel mare, ajungand sa isi cheltuie banii pe o multitudine de pariuri pana cand toti acesti bani sunt pierduti. Pe parcursul workshop-ului vom dezvolta din punct de vedere teoretic conceptele, vom descrie abordarile terapeutice la nivel individual si de grup, vom prezenta studii de caz si vom organiza ateliere de lucru.
Program provizoriu
Vineri, 25 octombrie 2013
8:00 - 10:00 Primirea participantilor, inmanarea materialelor conferintei
10:00 - 11:30 Sesiune plenara
11:30 - 12:00 Pauza de cafea
12:00 - 13:30 Sesiune plenara
13:30 – 15:30 Pauza de masa
15:30 – 17:00 Lucrari pe sectiuni
17:00 - 17:30 Pauza de cafea
17:30 - 19:00 Lucrari pe sectiuni
20:00 - Cina festiva
Sambata, 26 octombrie 2013
9:00 - 10:30 Adunarea Generala a Asociatiei Nationale a Psihologilor Scolari
10:30 - 11:00 Pauza de cafea
11:00 - 13:30 Lucrari pe sectiuni / workshop-uri
13:30 – 15:30 Pauza de masa
15:30 - 17:00 Lucrari pe sectiuni / workshop-uri
17:00 - 17:30 Pauza de cafea
17:30 - 19:00 Lucrari pe sectiuni / workshop-uri
Taxe de participare
- cu lucrare: 150 lei
- audient: 100 lei
- workshop: 100 lei
- cina festiva: 100 lei
Taxele se achita in contul Asociatiei Nationale a Psihologilor Scolari, RO42 RNCB 0032 0689 3080 0001, deschis la Banca Comerciala Romana SA, Sucursala Judeteana Bihor. Termenul limita pentru plata taxelor este 20 octombrie 2013.
Membrii ANPS care au achitat la zi cotizatia anuala beneficiaza de o reducere de 50%. Studentii sunt scutiti de plata taxei, cu exceptia celei legate de cina festiva.
Date limita
1. pentru inregistrarea participarii cu lucrare, trimiterea titlurilor si a rezumatelor: 15 octombrie 2013
2. pentru inregistrarea participarii ca audient: 15 octombrie 2013
3. pentru plata taxelor de participare la conferinta: 15 octombrie 2013
4. pentru trimiterea lucrarii in extenso pentru publicare in Romanian Journal of School Psychology (vol. 6, nr. 12/2013, decembrie): 30 octombrie 2013
Pentru informatii despre conferinta va rugam sa ne scrieti un e-mail la una dintre adresele:
contact@anps.ro; mariusdrugas@gmail.com; deliabreban@yahoo.com; daniela13_roman@yahoo.com.
Asociatia Nationala a Psihologilor Scolari