Ipostazele in care apare altruismul sunt strans legate de cauzele care ar putea declansa un conflict psihic: culpabilizarea ca urmare a refularii agresivitatii; agresivitate care este pe punctul de a fi manifestata; refuzul placerii; orice satisfactie care ar permite confirmarea unei imagini de sine pozitive.
In altruismul cu rol de evitare a culpabilizarii legate de refularea agresivitatii, subiectul transforma egoismul in opusul sau, sub influenta societatii. Aceasta varianta poate fi foarte bine observata in cazul angajatului model - “bun de uns pe paine”, nu refuza nicio sarcina, sare in ajutorul oricarui coleg, este bun la toate. La serviciu toti si-l doresc in echipa, pentru ca stiu ca pot sa-i delege din atributiile lor, iar acesta va accepta si chiar va da impresia ca se bucura de atentia care i se acorda. In schimb, cand ajunge acasa, isi revarsa toata agresivitatea asupra familiei, comportandu-se ca un zbir.
In cea de-a doua ipostaza a altruismului, energia necesara manifestarii agresivitatii este directionata spre realizarea unor actiuni in favoarea unui beneficiar despre care se crede ca nu are resursele necesare de a se descurca in anumite situatii. Aceasta varianta de altruism este foarte bine evidentiata de tipologia eroului din basme. Acesta se remarca prin faptul ca-si ignora propriile interese pentru a duce batalii pentru cei pe care si-a propus sa-i apere.
In a treia varianta de altruism, subiectul evita conflictul prin faptul ca reuseste totusi sa obtina satisfacerea placerii, dar pe o ruta ocolitoare. Astfel, el inlesneste unei alte persoane obtinerea unei placeri pe care si-o refuza siesi, dupa care se identifica cu aceasta si traieste momentul ca si cum ar fi al sau. De exemplu, o femeia care nu-si da voie sa fie provocatoare in relatia sa cu partenerul, avand anumite credinte in legatura cu viata de familie, isi insoteste prietena la cumparaturi intr-un sex-shop, alegand pentru aceasta cele mai provocatoare tinute, dar care raspund propriilor fantezii.
In cea de-a patra varianta, altruismul este interpretat ca o manifestare a masochismului moral, pentru ca la baza lui sta sacrificiul dureros. Subiectul isi construieste sacrificiul pe convingerea dezaptativa: “nu merit sa fiu fericit”. Initiaza si se implica in proiecte de ajutorare care sunt de la inceput considerate cauze pierdute.
Pentru a pastra integra imaginea de sine negativa, fiecare realizare va fi ignorata, evidentiindu-se multitudinea de lupte care nu au fost castigate. Orice satisfactie obtinuta, nu face altceva decat sa slabeasca o intreaga strategie de viata.
Articol realizat de Gabriela Diaconescu
Alte subiecte postate de Gabriela
Moartea unui parinte si procesul de doliu
Crezi ca detii controlul daca ai o arma?
Frumusetea interioara
Exhibitionismul
Vaginismul
Moartea unui parinte si procesul de doliu
Crezi ca detii controlul daca ai o arma?
Frumusetea interioara
Exhibitionismul
Vaginismul