Explicatia unui comportament sau a unei clase de comportamente nu se afla in eticheta lor generala, ci intr-o serie de factori interni si/sau externi care le produc.
Viata noastra cotidiana abunda in tot felul de etichete pe care ni le aplicam noua insine sau unii altora, indiferent ca suntem grupuri sau indivizi. Aceste etichete, mai mult sau mai putin sofisticate, functie de abilitatea lingvistica a celui ce le utilizeaza, ne ajuta sa categorizam, sa grupam o suma de manifestari psihologice, intr-un format simplu, cu care ne este usor sa operam. Ele descriu cu suficienta precizie, pentru nevoile vietii cotidiene, diverse clase de comportamente si tot ele ne ajuta sa prezicem un comportament viitor.
O eticheta generala, indiferent ca este rezultatul unei observatii cotidiene sau a unui inventar de personalitate, poate sa prezica un comportament, nu sa il explice. Explicatia trebuie cautata in alta parte decat in eticheta lingvistica, anume in analiza functionala a comportamentului.
Ce inseamna ca cineva e “agresiv”? Ironiile sale sunt o forma de agresivitate? Dar autoironiile? Agresivitatea se manifesta numai prin violenta fizica sau si prin violenta verbala? Cineva care este violent in familie dar extrem de submisiv la serviciu, sau invers, cum este, de fapt?
Un copil care este violent verbal sau fizic cum este? De ce este asa?
Un comportament este dezadaptativ atunci cand:
- impiedica procesul de asimilare a informatiilor;
- impiedica adaptarea sociala;
- interfereaza cu procesul de invatare;
- blocheaza dezvoltarea unor abilitati noi sau exersarea celor deja insusite intr-un stadiu primar;
- reprezinta un pericol atat pentru copil cat si pentru cei din jur.
Aceste tipuri de comportamente dezadaptative apar daca ne confruntam cu schimbarea activitatii favorite si este posibil sa asistam la o criza isterica sau cel putin de opozitie.
Declansatorii acestor comportamente pot fi:
- schimbarea mediului;
- schimbarea rutinei zilnice (schimbarea unui traseu catre un loc cunoscut);
- schimbarea activitatii favorite;
- lipsa intelegerii nevoilor sau dorintelor de catre persoanele din jur;
- obtinerea atentiei si dragostei, ca urmare a manifestarilor isterice sau a comportamentului de negare sau opozitie;
- atragerea atentiei adultului prin aceste comportamente.
In analiza comportamentului trebuie identificate 3 aspecte: tipul de comportament, antencedentul ce a dus la acest tip de comportament si consecintele comportamentului.
Pentru modificarea comportamentelor dezaptative in adaptative se recomanda:
1. Selectarea unui singur comportament tinta si identificarea cu precizie a intaririlor sale.
2. Constientizarea faptului ca inainte de stingerea comportamentului care se doreste a fi schimbat, lucrurile or sa mearga mai mult prost decat bine.
3. Urmarirea cu atentie a intaririlor negative la care recurge copilul.
4. Aplicarea extinctiei in mod consecvent sau repetat.
5. Intariri nesituationale pentru comportamentele dezirabile.
Articol realizat de Iulia Pantazi, psiholog
Cabinet individual de psihologie - Iulia Pantazi