Debut:
- tulburarea poate fi detectata inainte de etatea de 4 ani;
- formele severe sunt observabile inca de la etatea de 2 ani;
- formele mai usoare pot atrage atentia abia la intrarea in scoala elementara.
Simptome:
- deficit de intelegere care poate varia in functie de severitatea tulburarii si de etatea copilului;
- deteriorarile in intelegerea limbajului pot fi mai putin evidente decat cele in producerea limbajului, deoarece ele nu sunt tot atat de usor de sesizat de catre observator si pot apare numai la o evaluare formala;
- copilul poate parea, intermitent, ca nu aude, ca este confuz sau ca nu acorda atentie cand i se vorbeste;
- copilul poate efectua incorect comenzile ori poate sa nu le efectueze deloc, si sa dea raspunsuri tangentiale sau inadecvate la intrebari - copilul poate fi extrem de tacut sau, din contra, foarte vorbaret;
- aptitudinile conversationale (de ex, schimbarea, mentinerea unui subiect de discutie) sunt adesea foarte reduse sau inadecvate;
- deficitele in diverse domenii ale procesarii informatiei senzoriale sunt frecvente, in special in procesarea auditiva temporala (de ex , ritmul de procesare, asocierea de sunete si simboluri, succesiunea sunetelor si memoria, atentia acordata sunetelor si discriminarea lor) - dificultatea in producerea secventelor motorii lin si rapid este, de asemenea, caracteristica;
- scorurile obtinute printr -o baterie de masurari standardizate, administrate individual, ale dezvoltam limbajului receptiv cit si expresiv sunt substantial sub cele obtinute la masurarile standardizate ale capacitatii intelectuale nonverbale si indica deteriorare atat in dezvoltarea limbajului receptiv cat si a celui expresiv;
- dificultatile care survin in comunicare implica atat limbajul verbal cat si semnele lingvistice;
- dificultatile in limbaj interfereaza cu performanta scolara sau profesionala, ori cu comunicarea sociala
- dificultatile sunt asociate cu tulburarea limbajului expresiv: vocabular extrem de redus, erori in cojugarea verbelor, dificultati in evocarea cuvintelor sau in crearea de propozitiuni de lungime sau complexitate corespunzatoare dezvoltarii si dificultate generala in exprimarea ideilor) si, de asemenea, are dificultati in dezvoltarea limbajului receptiv (de ex. dificultati in intelegerea cuvintelor, propozitiunilor ori a anumitor tipuri de cuvinte),
- in cazurile usoare, pot exista dificultati numai in intelegerea anumitor tipuri de cuvinte (de ex., a termenilor spatiali) sau a anumitor specificatii (de ex., a maximelor „daca-atunci");
- in cazurile mai severe, pot exista incapacitati multiple care includ incapacitatea de a intelege vocabularul de baza sau propozitiunile
simple, si deficite in diverse domenii ale procesarii auditive (de ex., discriminarea sunetelor, asocierea de sunete si simboluri, conservarea, evocarea si secventierea);
- poate fi acompaniata de anomalii EEG, date anormale la neuroimagistica si alte semne neurologice;
- cand este acompaniata de convulsii, cu debut intre 3 si 9 ani, este denumita sindrom Landau-Kleffner.
Cauze:
- dezvoltarea limbajului receptiv si expresiv poate fi deteriorata din cauza retardarii mentale, a unei deteriorari a auzului ori a altui deficit senzorial, a unui deficit verbomotor ori a unei deprivari ambientale severe;
- poate fi capatata sau de dezvoltare;
- in tipul capatat, deteriorarea in limbajul receptiv si in limbajul expresiv survine dupa o perioada de dezvoltare normala, ca rezultat al unei conditii neurologice sau al unei alte conditii medicale generale (de ex., encefalita, traumatism cranian, iradiere);
- in tipul de dezvoltare exista o deteriorare in limbajul receptiv si in cel expresiv, care nu este asociata cu o leziune neurologica de origine cunoscuta, acest tip este caracterizat printr -un ritm lent de dezvoltare a limbajului, in care vorbitul incepe tarziu si avanseaza lent prin stadiile de dezvoltare a limbajului.
(sursa: DSM-IV)