Ne place sa lucram intr-o permanenta stare de stres? Cred ca nu, bineinteles!
Ca si puterea si politica, conflictul interpersonal este o circumstanta naturala in serviciu, desi nu ia intotdeauna aceasta forma extrema si deschisa. In general, conflictul interpersonal poate duce la stres, care se adauga altor surse de stres.
Conflictul interpersonal se poate produce atunci cand o persoana, un grup sau un departament dintr-o firma, de exemplu, frustreaza pe un altul de atingerea obiectivului propus. In forma sa clasica, un conflict implica atitudini si comportamente diferite. In ceea ce priveste atitudinile, partile aflate in conflict isi cultiva antipatia reciproc, se considera – ambii - nerezonabili si dezvolta discutii uneori neprincipiale despre oponenti.
Comportamentele in contradictoriu pot include porecle insultatoare, sabotajul sau chiar agresiunea fízica si/sau psihica.
Pentru a ne proteja sunt recomandate urmatoarele stiluri de rezolvare a conflictelor: 1. ocolirea conflictului 2. stilul indatoritor 3. stilul competitiv 4. stilul concesiv si 5. stilul colaborativ.
Din denumirile purtate, este destul de usor sa deducem cum ar trebui sa ne comportam si cam ce ar trebui sa facem, in functie de stilurile respective.
In continuare, iata cateva detalii psihologice referitoare la fiecare stil, sub forma de: avantaje si respectiv dezavantaje. Cred ca acestea ne vor fi de un realment folos si ne vor ajuta in consecinta, daca ne vom afla vreodata intr-o anumita situatie conflictuala, inevitabila.
1. Ocolirea conflictului
Avantaje: nu ne implicam direct in conflict; ne scuteste de stres; nu ne expunem unor amplificari de situatie conflictuala; putem folosi timpul si energia respectiva in folosul unor alte activitati.
Dezavantaje : s-ar putea ca situatia conflictuala sa nu se stinga si s-ar putea sa ne pierdem popularitatea, daca o avem, printre anumiti colegi.
Observam ca sunt mai multe avantaje decat dezavantaje asa ca merita sa luam in calcul folosirea acestui stil. O ultima precizare trebuie facuta, acest stil presupune o cooperare redusa cu “adversarul” si o posibilitate redusa de a ne impune interesele.
2. Stilul indatoritor
Avantaje: avem control direct asupra situatiei; ne poate creste popularitate in randul colegilor; vom fi simpatizati de catre ceilalti; vom fi sprijiniti oridecateori vom acepta, de catre colegi.
Dezavantaje: ar putea fi un semn de slabiciune din partea noastra; s-ar putea ca datorita acestei atitudini sa ne scada prestanta, iar daca o sa ne para rau de cum am reactionat, vom renunta definitiv la acest stil care poate in alte situatii ar fi potrivit de folosit.
Ne vom intreba: oare nu pierdem prea mult daca abordam acest mod de comportament? Raspunsul este: in primul rand sa ne gandim la ceea ce am putea castiga, si raspunsul ni-l vom putea da singuri.
3.Stilul competitiv
Avantaje: daca avem de-a face cu un adversar mai slab, in mod sigur vom castiga; iesim in evidenta; s-ar putea sa nu mai avem niciun adversar in viitor.
Dezavantaje: consumul emotional este foarte mare si daca este acumulat capata semnificatii negative: nu poate fi folosit in orice situatie. Aceasta strategie poate fi folosita in cazul in care dispunem de un statut puternic, fie el formal sau informal.
4. Stilul concesiv
Avantaje: consumul emotional nu este deosebit; este sigur in cazul unor interese asemanatoare;este o reactie inteleapta si o buna strategie de retragere cand alte strategii esueaza.
Dezavantaje: nu dam raspunsul cel mai creativ conflictului; nu este folositor cand exista o asimetrie de statuturi si chiar ar putea fi o pierdere de timp.Stilul este in esenta un compromis. Oare este bine sa facem un compromis?”- ne vom intreba.Raspunsul este ca uneori suntem pusi in situatii fara iesire si de aceea ar trebui sa facem si cate un compromis, mai mare sau mai mic, mai ales in cazul necesitatii aplanarii conflictului.
5. Stilul colaborativ
Avantaje: ne ajuta sa obtinem informatii despre ceilalti, daca ne intereseaza; solutionarea poate duce ambele parti intr-o situatie mai buna.
Dezavantaje : nu putem folosi colaborarea in cazul in care persoana cu care suntem in conflict este necunoscuta.
Ar fi bine sa nu fim pusi in situatia de a apela niciodata la stilurile acestea de rezolvare a conflictelor, din simplul motiv ca nu vom fi pusi niciodata in aceasta situatie.
Autor: Carmen Ionescu, psiholog principal
Cabinet individual de psihologie - Carmen Ionescu