Societatea noastra se afla intr-o permanenta schimbare, iar acelasi lucru se intampla si cu inovatiile tehnice si stiintifice. Tehnologiile informationale moderne au influentat intr-un deceniu viata statelor industrializate intr-o masura in care automobilului i-au trebuit 50 de ani.
Calculatorul a influentat nu numai o parte a vietii noastre, ci se manifesta in toate domeniile acesteia. Forma comunicatiilor, ritmul de viata si munca si chiar mediul inconjurator in care traim au suferit, datorita acestei inovatii, modificari esentiale.
Azi nu se vorbeste in zadar despre asa-numita “societate informationala” si aceasta e socotita o comunitate al carei bun esential –informatiile- s-au dezvoltat in mod continuu. Aceia care, in cadrul societatii informationale, din diferite motive sunt rupti de informatii, se confrunta deja cu mari probleme, fiind in mod clar, dezavantajati.
Se stie ca aceasta dezvoltare rapida a informatiilor va avea repercursiuni catastrofale asupra tuturor tarilor si regiunilor mai putin dezvoltate (mai ales a acelora din lumea a treia), intrucat acestea au numai un acces limitat la resurse.
Criticii societatii informationale isi manifesta, prin urmare, mereu teama ca dezvoltarea anterioara nedirijata a societatii informationale va conduce sigur la o societate de clasa a doua. Si aceasta nu numai regional, intre prima si a treia lume, ci chiar si in interiorul tarilor industrializate.
Utilizarea calculatorului are efecte in special asupra urmatoarelor
domenii:
- asupra domeniului activitatii productive;
- in invatamant;
- in domeniul privat;
- asupra mediului inconjurator;
- efecte prin accesul liber la informatie.
In ceea ce priveste efectele calculatorului in invatamant exista atat aspecte pozitive cat si negative. Este cunoscut faptul ca in invatamantul din tara noastra predomina aspectul informativ in defavoarea celui formativ. Introducerea informaticii ca materie scolara si, mai mult, introducerea tehnologiilor informatice in mediul scolar trebuie sa aiba ca efect in primul rand, tocmai aspectul formativ, si ar fi o greseala ca acest lucru sa fie considerat numai sub aspectul asimilarii de catre elev a unui plus de informatii (termeni noi, comenzi, instructiuni).
Scopul este deprinderea copiilor cu o gandire ordonata si logica, sau cu alte cuvinte, formarea unei gandiri algoritmice.
Printre efectele pozitive datorate utilizarii tehnologiilor informatice se pot evidentia:
- un invatamant de tip nou realizat prin noi profesii, ramuri de invatamant si directii de studiu;
- accesul mai simplu la invatamant;
- invatatul total amuzant.
La fiecare efect in parte se pot face cateva precizari. Calificarile noi cer un invatamant nou. De aceea, in domeniul invatamantului scolar, profesional si universitar s-a produs o schimbare profunda datorita noilor tehnologii informatice.
In ultimii ani au fost schimbate masiv planurile de invatamant, pentru ca generatiilor care se pregatesc acum in scoli sa li se ofere calificarile necesare profesiilor cerute de noile tehnologii informatice.
Internetul, in special, joaca un rol tot mai mare in invatamant. Si aceasta nu numai pentru faptul ca elevii au posibilitatea sa rezolve temele si sa elaboreze referatele prin transfer din retea. Mult mai importante sunt posibilitatile care se deschid prin dezvoltarea uriaselor biblioteci cu informatii, special pentru anumite obiecte de studiu si teme, utile atat pentru profesori cat si pentru elevi.
Trebuie amintite si universitatile, care s-au adaptat deja mult la aceste transformari, prin introducerea noilor directii de studiu si specializare. Invatamantul la distanta (telelearning–ul) permite azi accesul la invatamant (de la cursurile de limba si pana la studiile universitare complete ) chiar si pentru aceia care, din motive geografice, familiale sau de sanatate au fost exclusi pana acum.
Formulat mai simplu, chiar si gospodarul din varful muntelui poate azi sa studieze de acasa economia intreprinderii.
Tabla, cartea, creta si caietul au fost instrumentele clasice ale invatamantului scolar vreme de secole.
Prin contrast, programele moderne de invatare ofera foarte multe avantaje:
- sunt elaborate in mod remarcabil, intr-un spirit cu adevarat pedagogic si didactic, eliminandu-se astfel orice confuzii;
- beneficiaza de animatie, sonorizare si niciodata nu sunt ursuze.
Cand elevului i se prezinta lectia in culori atractive, insotita si de sunete vesele, invatatul poate deveni distractiv. Chiar si adultilor, spre exemplu, invatatul interactiv al limbii franceze de pe un CD-ROM, cu o frantuzoaica vesela si supla (virtuala, bineinteles) le face mai multa placere decat un dictionar.
In afara de aceasta, utilizarea unor asemenea programe permite fiecarui individ un progres in studiu, in conformitate cu capacitatile sale de asimilare a cunostintelor, nemaiexistand pericolul sa fie franat de un colectiv sub posibilitatile sale sau, dimpotriva, sa fie mereu uitat in coada clasei si ignorat pentru ca nu poate tine acelasi ritm.
Totusi, nici cel mai bun program nu poate inlocui in totalitate contactul personal sau statul fata in fata cu un cadru didactic.
Programele de invatare trebuie sa fie vazute ca o completare si extindere a formelor clasice.
Accesul liber la informatii (la internet) respectiv schimbul de informatii aduce numeroase avantaje si posibilitati enorme. Pe de alta parte acest acces are si dezavantajele lui. In internet, de exemplu, se pot gasi si foarte multe jocuri de noroc sau materiale pornografice, care sunt sau nu de o parte si de alta granitei intre legal si ilegal. Datorita extinderii actuale foarte mari a internetului controlul asupra acestor tipuri de informatii este aproape imposibil. Nu trebuie sa se inteleaga, in nici un caz, ca acest domeniu este cenzurat. Trebuie sa existe numai un semnal ca responsabilitatea accesarii unor astfel de informatii este numai a noastra si ca, a aparut o noua tema de educatie pentru parinti si profesori.
Este de dorit o utilizare cu moderatie a calculatorului, astfel nu vor exista nici-un fel de probleme.
Alte subiecte postate de CONSTANTA VASILE
CUPLUL TANAR SI PARINTII
COMUNICAREA IN CASNICIE
INVIDIA - O EMOTIE PERICULOASA !
AGRESIVITATEA LA COPII
PSIHOZA MANIACO-DEPRESIVA
CUPLUL TANAR SI PARINTII
COMUNICAREA IN CASNICIE
INVIDIA - O EMOTIE PERICULOASA !
AGRESIVITATEA LA COPII
PSIHOZA MANIACO-DEPRESIVA