In perioada de adaptare si acomodare la un nou loc de munca, este indicat sa luam in calcul specificul culturii organizatiei in care am intrat analizand istorioarele si chiar miturile care ne “ajung la urechi” sau cu care venim fara sa vrem in contact.
Aceasta analiza ne va ajuta sa asimilam mai usor modelul cultural al noii organizatii si va favoriza integrarea rapida si usoara. Necunoasterea acestei laturi ar putea reprezenta o “bariera psihologica” in obtinerea unor rezultate cat mai bune in activitate si in recunoastere profesionala pe masura.
Fiecare organizatie beneficiaza de o anumita cultura organizationala care se poate exprima in mai multe modalitati, unele dintre cele mai importante fiind istorioarele si miturile din organizatie.
In esenta, istorioarele relateaza o succesiune de evenimente desfasurate pana la un anumit moment dat si au un sens simbolic prin abordarea si solutionarea situatiilor umane cu implicatii majore pentru salariatii organizatiei respective. De obicei, sunt evenimente care s-au derulat candva in firma si care au importanta prin faptul ca indica cum s-au concretizat asteptarile comune ale salariatilor.
Repovestirea acestora aduce de fiecare data detalii noi, mai mult sau mai putin adevarate, fapt ce contribuie la actualizarea asteptarilor. Istorioarele organizationale ”participa” la conturarea anumitor trasaturi ale culturii organizationale si la evidentierea virtutilor “eroilor” firmei, fie ei pozitivi sau negativi.
Frecvent, acestea sunt astfel structurate incat sa arate tensiunea intre valori opuse, de exemplu: egalitate/inegalitate, siguranta/nesiguranta.
Tipic, istorioara organizationala ne-ar putea prezenta o situatie ce implica o tensiune si/sau incertitudine, rezolvarea relatata putand contribui la formarea si dezvoltarea anumitor comportamente.
Concret, principalele aspecte la care s-ar putea referi povestile din interiorul organizatiei ne-ar putea raspunde la urmatoarele intrebari:
1.Ce trebuie sa facem cand un superior nu respecta regulile organizatiei?
2. Cadrele de conducere sunt “oameni de omenie”?
3. Am putea noi, ca salariati obisnuiti, sa avansam in varful ierarhiei firmei?
4. Este probabil sau posibil, intr-o anumita situatie sa fim concediati?
5. Care sunt situatiile care ar favoriza concedierea angajatilor?
6. Ne va ajuta organizatia daca va trebui sa plecam din cadrul ei?
7. Cum va reactiona seful daca vom gresi?
8. Cum se poate descurca organizatia cand este confruntata cu dificultati?
Primele trei intrebari ne ofera raspunsuri despre cum este abordata egalitatea/ inegalitatea salariatilor in firma; intrebarile 4, 5 si 6 ne clarifica cum este siguranta/nesiguranta salariatilor in organizatie, si ultimele doua ne raspund la: daca are loc un control intens din partea sefilor, sau, dimpotriva, controlul este absent.
In concluzie, istorioarele si miturile firmei constituie de fapt “ folclorul” firmei, oferind modele de comportament pentru noii salariati, si nu numai.
Frecvent, istorioarele se refera la persoane pozitive sau negative, cu roluri majore in organizatie, in jurul carora s-a format o anumita ”aura”.
Prin integrarea acestor povestiri, adaptarea in noul colectiv de munca se va petrece usor si in mod eficient.
Autor: Carmen Ionescu, psiholog principal
Cabinet individual de psihologie - Carmen Ionescu