Se strang din ce in ce mai multe dovezi in favoarea faptului ca exista o legatura intre exersarea unui instrument muzical de la o varsta mica si intarzierea deteriorarii cognitive la batranete.
Daca pana acum cele mai multe cercetari se centrau pe modul in care diverse activitati fizice pot influenta pozitiv functionarea creierului, Brenda Hanna-Pladdy, dr. in neuropsihologie clinica, si dr. Alicia MacKay, psiholog cognitivist, au realizat un studiu care a demonstrat ca lectiile de muzica incepute in copilarie si derulate pentru o perioada de minim 10 ani sunt benefice pentru pastrarea functiilor cognitive la un nivel normal de functionare, la batranete.
Pentru a se masura predictibilitatea gradului de stimulare cognitiva, la adultul batran, in functie de anii alocati activitatii muzicale, in cadrul acestui studiu a fost evaluata performanta neuropsihologica a indivizilor cu activitate crescuta in domeniul muzical (cel putin 10 ani) versus a celor cu activitate scazuta.
Astfel, subiectii au fost 70 de adulti batrani (femei si barbati), cu varste cuprinse intre 60 si 83 de ani, sanatosi, independenti in realizarea sarcinilor zilnice de viata, fara simptome sau semne de tulburari neurologice, cu acelasi nivel de educatie si conditie fizica. In cadrul experimentului, subiectii au fost impartiti in trei grupuri: primul grup (21 de participanti) – fara experienta muzicala, al doilea (27 de participanti) – mai putin de 10 ani de studii muzicale, iar al treilea (22 de participanti) – peste 10 ani de activitate muzicala.
Subiectii au fost supusi unor teste pentru a li se evalua abilitatile intelectuale verbale, memoria, atentia, memoria de lucru (de scurta durata) si functiile limbajului. In urma aplicarii acestor teste au putut fi determinate diferentele din profilele de cognitie ale participantilor la experiment.
S-a constatat ca persoanele care de-a lungul vietii au studiat si cantat la un instrument muzical au obtinut rezultate mai bune la testele aplicate decat cele care nu au fost interesate de derularea unor astfel de activitati. Scoruri foarte inalte au fost inregistrate la memoria spatiala, la numirea unor obiecte, flexibilitatea cognitiva si asimilarea de informatii noi. De asemenea, exista un raport direct proportional intre flexibilitate cognitiva si numarul de ani dedicati muzicii.
Desi acest studiu a scos la iveala indicii despre beneficiile activitatilor muzicale asupra creierului, nu reprezinta totusi o concluzie a faptului ca anii de studiu muzical au influentat performanta cognitiva. Sunt necesare multe alte cercetari in domeniul neurostiintelor pentru a se ajunge la identificarea factorilor care conduc la deteriorarea cognitiva o data cu inaintarea in varsta.
Totusi, activitatea muzicala constituie un exercitiu pentru minte si ajuta la dezvoltarea si potentarea ei pentru asimilarea de cunostinte noi, atat la varste fragede, dar, la fel de important, si la varste inaintate.
Articol realizat de Gabriela Diaconescu