Debut si evolutie:
- unele simptome de hiperactivitate - impulsivitate sau de neatentie care cauzeaza deteriorarea trebuie sa fi fost prezente inainte de etatea de 7 ani;
- cei mai multi parinti observa pentru prima data activitatea motorie excesiva cand copiii incep sa mearga, ceea ce coincide frecvent cu dezvoltarea locomotiei independente.
Simptome:
- pattern persistent de neatentie si, sau de hiperactivitate-impulsivitate, care este mai frecvent si mai sever decat este observat de regula la indivizii cu un nivel comparabil de dezvoltare;
- inatentia se poate manifesta in situatii scolare, profesionale sau sociale;
- indivizii cu aceasta tulburare pot fi incapabili sa-si concentreze atentia asupra detaliilor sau pot face erori prin neglijenta in efectuarea temelor scolare sau a altor sarcini;
- activitatea este adesea dezordonata, efectuata neglijent si fara un plan gandit;
- dificultati in a-si mentine atentia asupra unor sarcini sau activitati de joc si considera ca este greu sa persiste in efectuarea sarcinilor pana la realizarea lor;
- toleranta scazuta la frustrare, accese coleroase, tendinta la dominare, obstinatia, insistenta frecventa si excesiva de a-i fi satisfacute cererile, labilitatea afectiva, demoralizarea, disforia, respingerea de catre egali si stima de sine scazuta;
- performanta scolara este adesea deteriorata si devalorizata si duce de regula la conflicte cu familia si cu autoritatile scolare;
- simt redus al responsabilitatii si un comportament opozitionist;
- relatiile cu familia sunt caracterizate adesea prin resentimente si antagonisme, in special din cauza variabilitatii in statusul simptomatic care face adesea pe parinti sa creada ca orice comportament impertinent este voit;
- nivelul intelectual, evaluat prin teste QI individuale este cu cateva puncte mai scazut la copii cu acesta tulburare in comparatie cu egalii;
- in acelasi timp este evidentiata si marea variabilitate a QI, indivizii cu tulburarea hiperactivitate/deficit de atentie putand prezenta dezvoltare intelectuala deasupra mediei;
- la copii de etate scolara, simptomele de matentie afecteaza activitatea in clasa si performanta scolara;
- impulsivitatea poate duce la incalcarea normelor educationale, interpersonale si familiale;
- par adesea ca si cum ar fi cu mintea in alta parte ori ca si cum nu ar asculta sau nu ar auzi ceea ce li se spune;
- treceri frecvente de la o activitate neterminata la alta;
- pot incepe o sarcina, trec la alta, apoi se intorc la altceva, inainte de a termina vreuna;
- nu urmeaza exact cererile sau instructiunile si sunt incapabili sa-si efectueze temele scolare, sarcinile casnice sau alte indatoriri;
- dificultati in organizarea sarcinilor si activitatilor;
- sarcinile care cer un efort mental sustinut sunt experientate ca neplacute si marcat aversive;
- au o puternica aversiune fata de activitatile care necesita autoexigenta si efort mental sau care necesita capacitati organizatorice ori o concentrare sustinuta (de ex , temele pentru acasa sau lucrarile scrise);
- deprinderile de a lucra sunt adesea dezorganizate, iar materialele necesare pentru indeplinirea sarcinilor sunt adesea imprastiate, pierdute sau manuite neglijent si deteriorate;
- indivizii cu aceasta tulburare sunt usor de distras de stimuli irelevanti si in mod frecvent intrerup sarcinile in curs de efectuare pentru a se ocupa de zgomote sau evenimente banale, care sunt uzuale si usor de ignorat de catre altii (de ex., claxonatul unui autoturism, o conversatie din jur);
- sunt adesea uituci referitor la activitatile cotidiene (de ex., lipsesc de la intalniri, uita sa-si ia dejunul;
- in situatii sociale, inatentia se poate manifesta prin treceri de la un subiect la altul in conversatie, prin a nu asculta la ceilalti, a nu-i fi mintea la conversatie si a nu respecta detaliile sau regulile jocurilor sau act ivitatilor;
- hiperactivitatea se poate manifesta prin foit sau rasucit, prin a nu ramane asezat cand este de dorit s-o faca, prin alergat sau catarat in situatii in care acest lucru este inadecvat, sau prin a vorbi excesiv de mult;
- se rasucesc pe scaun sau se agata de marginea acestuia;
- se joaca cu diverse obiecte, bat din palme, isi penduleaza picioarele in mod excesiv;
- dificultati in a se juca ori in a se angaja linistit in activitati distractive;
- pare adesea ca se afla „in continua miscare" ori ca si cum ar fi „impins de un motor";
- copiii care abia incep sa mearga si prescolarii cu aceasta tulburare se afla intr-o continua miscare si peste tot, fug inainte si inapoi, sunt „afara inaintea hainelor" lor, sar peste mobila sau se urca pe ea, alearga prin casa si au dificultati in a participa la activitati de grup sedentare in clasele prescolare (de ex., sa asculte o poveste);
- copiii de etate scolara prezinta comportamente similare, dar de regula cu o frecventa sau intensitate mai redusa decat copiii care invata sa mearga si ca prescolarii;
- adesea se ridica de la masa in timp ce mananca sau se ridica in timp ce privesc la televizor ori in timp ce-si fac temele pentru acasa, vorbesc excesiv de mult si fac mult zgomot in timpul unor activitati care trebuie sa se desfasoare in liniste.
Cauze:
- probe considerabile atesta influenta puternica a factorilor genetici asupra nivelelor de hiperactivitate, impulsivitate si inatentie masurate dimensional;
- influentele familiare, scolare si din partea egalilor sunt insa cruciale in determinarea intinderii deteriorarii si comorbiditatii;
- de asemenea, studiile sugereaza ca la membrii de familie ai indivizilor cu tulburarea hiperactivitate/deficit de atentie, exista o prevalenta mai mare a tulburarilor afective si anxioase, a tulburarilor de invatare, a tulburarilor in legatura cu o substanta si a tulburarii de personalitate antisociala.
(sursa: DSM-IV)